Tyngdlöshet & sånt.

Det här är en sann berättelse om USAs rymdkapplöpning mot Sovjetunionen.
Och om hur saker beter sig i absolut tyngdlöshet.

Först en kort bakgrund.

Under det kalla kriget på 50- och 60-talet mellan USA och Sovjet bestod kraftmätningarna till största del i vem som kunde färdas snabbast genom luften, eller lämna densamma för att nå rymden.
Modiga män som Gagarin, Glenn, Shepard och Yeager var grabbar av det rätta virket och utan dessa, på gränsen till dumdristiga män, hade nog världen sett annorlunda ut idag. Något som även John Glenn blev varse när han fick se jorden från rymden för första gången och fick bekräftat att den inte enbart bestod av Förenta Stater med vatten runtom.

De piloter som användes i kapplöpningen fick genomgå tester som var både fysiskt och psykiskt påfrestande. Testerna var de värsta någon har genomgått och får således Främlingslegionen att framstå som dagisavdelningen Skorpan ute på Färingsö.
Exempel på vad man utsattes för var g-krafter, isolering i en totalt ljudtät och kolsvart kammare, hög- och lågfrekvent ljud samt lavemang.

Men det fanns fler stressmoment. Raketuppskjutningarna var inte 100-procentigt säkra och istället för att få uppleva rymden riskerade man att spridas över två delstater. Ändå tog man chansen.

I går var jag och familjen i Vällingby simhall. På morgonen hade jag fått klartecken från min 10-månader gamla son, Carl, att han inte bara en gång, utan två gånger, hade levererat slaggprodukter i fast form. Nåja, den andra gången var den semifast. Men med detta kändes det extra tryggt att tillbringa dagen med vattenlekar. Han hade även sina, för bebisar, specialtillverkade badbyxor som skulle förhindra olyckor.
Det sa i alla fall hon vi köpte dem av.

I den stora bassängen var ett vattengympapass för överviktiga kvinnor och frånskilda män i full gång. Till tonerna av Best of House 1996 och ledd av en kopia av en gammal gympalärare jag hade på gymnasiet. En sån där befälstyp med grovhuggen huvudform och djupt sittande ögon. Han körde sitt program med vevande armar och ben och med kroppen i konstiga vinklar. Och i vattnet höll en flodvåg på att skapas.

Vi klev i den lilla äventyrspoolen som är en fot djup och kissvarm och hade väl suttit där bland vattenvirvlar och sprutande grodor i 10 minuter när det hände.
Carl hade levererat igen.
Och hon vi hade köpt specialbyxorna av var inte påläst. Min sambo Mia tittade på mig som om hon var på väg till Hades över floden Styx. I vattnet omkring oss började små bruna öar med röda prickar i segla iväg åt alla väderstreck.
– Han har skitit, sa Mia.
– Jag ser det, sa jag och flackade med blicken. Vafan gör vi nu då?
– Hjälp mig med väskan, där finns papper, sa Mia medan jag satt som fastfrusen i vattnet.
Jag kunde känna allas blickar på oss och de bruna öarna hade nu spridit sig på en yta stor som ett vardagsrum. Mia gick in i omklädningsrummet med Calle medan jag i panik försökte tänka ut ett bra sätt att sanera.

Stressen var enorm. Ljudnivån i hallen var olidlig och takbelysningen tilltog. Plötsligt var en pappa med sin 4-åriga dotter på väg in i det kontaminerade området.
– Eeeehh…det har hänt en olycka här, så jag får be er leka däråt istället, sa jag och pekade med hela armen, medan den andra vevade runt i vattnet med en bit hushållspapper.

I tyngdlöst tillstånd är det väldigt svårt men lite kul att t ex dricka vatten, det har vi sett på tv när astronauterna svävar omkring och ser ut att ha jävligt roligt.
Jag kan intyga att det inte är ett dugg roligt att försöka fånga bajs i vatten med en bit papper. Det är dessutom helt omöjligt.

Min sista åtgärd var att likt en fåraherde försöka fösa in slagget i insugningspartierna på poolkanten och det visade sig vara ett lyckat drag. Familjerna jag hade hänvisat till en alternativ plats hade för länge sedan gått upp och jag stod där alldeles ensam men kände mig inte lika stressad längre. Jag kände mig faktiskt lite segerviss.
Så tänkte jag på Gagarin, Glenn, Shepard och Yeager.
Grabbar av det rätta virket.

Fredric Alqvist
© 2005.

Kommentera

