Återblickar och insikter.

Ok. Nu har jag varit igång och bloggat sedan maj i år. Och det har väl inte blivit drösvis med iakttagelser. Eller bloggat, vafasen det handlar ju mer om att publicera texter på ett kostnadseffektivt sätt eftersom alternativet hade varit en hemsida för 20 euro per år.

Jag tycker ändå att formen känns trevlig, ju mer avskalad desto bättre. Däremot skalar jag inte gärna av det jag berättar om. Snarare klär jag på, ibland så mycket att texten börjar svettas där under alla lager av beskrivningar. Men jag tycker ändå att mina betraktelser blir bättre om de slipper frysa.

Nu har jag haft betraktelsetorka en tid. Jag har inte lyckats utsätta mig för några intressanta episoder till eller ifrån jobbet. På hemmafronten är det också ganska lugnt. Eller vafasen, lugnt är det väl aldrig. Och i och för sig har jag ju även haft det ganska hektiskt på jobbet de senaste veckorna. Men ändå. Två ord jag gärna använder som paus.

Så jag har en plan. Om nu livet lunkar på, utan att för den skull vara trist, borde jag inte utsätta mig för situationer som tvingar fram stoff till nästa skrönika? Jo, jag tror faktiskt det. Det är bara ett litet problem. Hur långt kan jag gå och vart ska jag sätta gränsen?

Ett klassiskt knep är att ta alternativa vägar till jobbet. Vilka nya händelser skulle kunna dyka upp där? Ett annat är att börja knarka, men det hade jag faktiskt inte tänkt börja med. Fine, att Beatles och en radda andra musiker gjorde sina bästa alster under påverkan av diverse substanser. Jag tycker ändå att jag har klarat mig hyfsat hittills, påverkad enbart av livet självt och ruset det ger.

* Krälar upp ur det filosofiska diket *

Jag har aktivt valt att inte skriva om politik, religion och dansbandsmusik. Det är ämnen jag även under alkoholpåverkan inte under några omständigheter berör. Det blir helt enkelt inte roligt. Däremot har jag märkt att jag gärna skriver om Stockholms Lokaltrafik. Men det lovar jag att omedelbart sluta med.

Det fina med den här skrönikan är att jag inte har vare sig början eller slut på den. Så jag pausar här och tar jag upp tråden en annan gång. Jag tror att jag ska gå och se en film nu. En VHS-rulle jag antagligen redan har sett 5 gånger.

…Fortsättning följer…

Kommentera

