Mellan dröm och verklighet.

OBS! Denna text skrivs med sömnbrist som enda inspirationskälla.

Det första jag kommer att tänka på är en konsert i Hagadals sporthall i Hultsfred någon gång i slutet av 80-talet. Där framme på scen – Ratata. Under en banderoll med texten ”mellan dröm och verklighet”. Precis som varenda konsert på den tiden upplevdes av mig och mina pubertetstinna vänner.

En gång kräktes jag i cafeterian efter att ha druckit upp den obligatoriska kvartingen och 4 öl. Notera dock att jag inte la en pizza på golvet utan istället ridderligt fyllde 3 st kaffemuggar av plast. En annan historia förtäljer om samma ridderlighet då en överförfriskad man på Stockholms tunnelbana gjorde detsamma – i kavajärmen. En person jag själv känner gjorde det i sin handväska. Ridderlighet är ordet.

Jag vet att jag är vaken. Jag sitter ju och skriver. Och jag kommer att kunna läsa det imorgon. Och kanske några fler, det är ju i alla fall internet. Eller inte. Att blogga är inte det samma som att man finns. Snarare tvärtom. Lite som serien Lost på TV4. Alla på ön tror att de lever och måste ta sig därifrån, när det snarare handlar om att alla egentligen är döda och får nu chansen att utforska himmel- och dödsriket. Men jag bloggar ju inte, har jag ju kommit fram till. Alltså finns jag.

Min son är pigg som en Friskis & Svettis-instruktör på ecstasy mellan klockan 23 och 03. Och tillsammans med de som klistrar upp reklam i tunnelbanan, de som kör taxi, de som jobbar på McDonalds på S:t Eriksgatan och de som jobbar på förlossningen utgör han en klar minoritet av människor som inte sover vid den tiden. Och eftersom jag arbetar på hyfsat normal kontorstid får detta konsekvenser.

Jag blir som en tonåring igen. Muttrar vid tilltal, går med släpande steg, undviker människors blick samt får nervryckningar under vänster öga, som inte är att förväxla med något som helst initiativ till flört. Det paradoxala med att vara övertrött är att det inte går att somna fastän jag lätt skulle kunna rulla ihop mig i handfatet, där jag står och långsamt borstar tänderna, för att inleda en idelik björnvila.

Hur tidigt jag än går till sängs ligger jag ändå och rullar runt som en aligator som just dragit ner sitt byte till botten av floden, i det här fallet en turist från Bayern iklädd Bermudashorts och blankslipade glasögon. Jag vet att klockan i alla fall kommer att visa exakt samma tid som varje kväll, nämligen 22:22. Det slår aldrig fel. Just nu är klockan 21:18 och jag har inga planer på att redan lägga mig. Först måste jag ju se sporten på SVT (22:03 – 22:15) borsta tänderna (22:16 – 22:19) klä av mig (22:20 – 22:21). Krypa under täcket (22:22).

Mellan dröm och verklighet. Varken det ena eller det andra. Jag hör tonerna av Ratata eka i mitt inre. Och en lukt av spya och gammalt kaffe. Nu tänker jag gå och dra ner en norrman till botten av floden.

av Fredric Alqvist
© 2005.

3 svar to “Mellan dröm och verklighet.”

  1. olivia Says:

    hej. ja ska ha en muntlig nationell presentation om dröm och verkligehet och undrar om jag skulle få kunna ta den här texten som uppvisningsmaterial. Man ska välja två och jag tror att den här kommer passa perfekt med min andra text. Det skulle vara jätte snällt av dig om jag kunde få ett godkännande via mail. – tack på förhand

  2. olivia Says:

    hm..kan du se min mailaddress?

  3. Mi Says:

    Hmm.. Mycket bra text. Dessvärre är min fråga dessamma som den andra.🙂

    Tack!

Kommentera

