Göteborgs centralstation kl.13:29

Det här är en live-rapport. Jag känner mig lite som Adaktusson med medelhavsvarm motvind som lägger hjälmfrisyren i oording. Eller som Alfredius med stridsutrustning i en möjligen fejkad bunker, någonstans i tv-husets källare.

Jag sitter på ett internet-café. Det är första gången för mig. Och lite läskigt. Att betala surfavgift alltså. Jag förbreder mig inför examensdagen imorgon då jag förhoppningsvis bärgar mitt copywriterdiplom. Men det är inte det som är mest intressant just nu. Det är farbröderna på min vänstra sida som just har loggat in.

Om jag skulle beskriva dem kort så är det helt enkelt Hans Scheike och Ingvar Kamprad som sitter där. Got the picture? Och de är precis så datorvana som du redan har gissat. Jag vet inte vad de ska in och titta på men de har uppenbara problem.

Det är Kamprad som håller i musen och är också den som verkar ha mest datorvana. Även om det inte säger ett dugg. Han gnuggar med musen på musmattan som om det är så man startar internet. Han sitter med näsan en decimeter från skärmen och… hörde jag inte ett ”jävla” på småländska. Är det Kamprad?

Scheike sitter tätt intill med sitt gulvita skägg och ställer frågor Kamprad inte har några svar på. Ännu ett ”jävla skit” på småländska och jag måste glo lite till och är fortfarande inte övertygad om att det inte är Kamprad. Han klickar frenetiskt och svär igen. Så, plötsligt reser de sig och går. Just det, gå till ett bibliotek istället. Böcker trilskas inte.

De verkade vara ett strävsamt par, fast helt hetero. Det strävsamma gayparet satt bredvid mig på tåget från Stockholm. De var söta på något sätt. Den ene, klart dominante och manlige, en man i 70-årsåldern satt och jäste och domderade bredvid sin asiatiske, feminine pojkvän – även han i 70-årsåldern. Den dominante blev serverad kaffe, kokt ägg, bulle, macka och frukt på löpande band. Den feminine, med sin hemstickade korallfärgade kofta lagd över axlarna, njöt av utsikten och såg sådär gulligt glad ut som bara gamla tanter gör.

Men där slutar också jämförelserna med gamla tanter. Han uppfyllde nämligen inte kraven för att få kallas för gammal tant. Dessa är:
Äta glasspinne och låta pappret sitta kvar.
Äta upp HELA äpplet – kärnhus, pinne och allt.
Äta korv med bröd och bara ta senap. ALDRIG ketchup.
Ha plastpåse över huvudet när det regnar.
Tända en tändsticka när hon har fisit.
Färga håret blått.

2 svar to “Göteborgs centralstation kl.13:29”

  1. Tykna Sune Says:

    Din artikel beskriver inget om de personligheter du skriver om. Snarare uttrycker du dina egna fördomar.
    Det finns nu gamla människor som har datorvana sedan 80-talet. Det finns unga människor som inte har någon datorvana och vice versa.
    Bland bögar bygger inte parrelationer på en maskulin respektive feminim sida hos två personer.
    Jag har observerat att det till och med bland enäggstvillingar kan finns en mjukare och en hårdare personlighet. Men detta har inget med homosexualitet att göra.
    Jag hoppas du får ditt diplom men är lite ängslig för vilka dumheter du kommer att skriva.

  2. Sandra Says:

    Det där med vad som kännetecknar en tant är så sant. Oj, ett rim! Nåja, du satte verkligen huvudet på spiken.–>

Kommentera

