Överservice, nej tack.

Så står jag där igen. På McDonald’s för en instant hungerdödare (läs: ostburgare). Och jag vet att jag kommer att få problem att beställa. Igen. Den hurtiga röd-gula snabbmatskedjan med en skräckfilmssymbol som maskot gör allt de kan för att deras kunder ska få den bästa servicen. Men ibland går det för långt. Till exempel när de stänger av öronen och låter den trainee-smörjda munnen gå på högsta växel. Vad menar jag egentligen?

Jo.

Jag ska just beställa och tänker att jag ska underlätta för personen i kassan genom att tydligt säga vad jag ska ha. Och inte bara tydligt, utan även exakt beskriva vad jag vill beställa. Så här låter det:

– Hej, jag tar med mig en ostburgare, bara. (skit i att meningen låter konstig men i verkligheten ska man vara bra körd för att inte förstå vad den betyder).
– Ja, tack. Något mer?
– Nä, bara den, sa jag.
– Ska du äta här?
– Nä, jag tar med mig den. Sa jag.

Varför känner jag mig som Michael Douglas i filmen Falling down?
Varför ska det vara så svårt att lyssna på kunden?

Jo.

För även om de hör att jag säger att jag ska ha ”bara en ostburgare” kan de ändå få med några svagsinta rackare på en liten pommes frites eller en påse morötter om de frågar om det ska vara något mer. That’s the way it goes. Och då kommer servicen i andra hand. Sell, sell, sell.

Och det är där jag kommer in. Igen. Jag jobbar ju med det här dagligen. Fast istället för att stå i en kassa och tjäna som en sydeuropeisk hygientekniker sitter jag framför en Mac och är kreativ å mina kunders kunders vägnar. ”Köp en bil så får du däcken på köpet”. Och efter en månad får du ett ”trivs du med din bil-brev?”. Och så där håller det på.

Skillnaden är bara att vi då och då faktiskt frågar vad kunden vill ha. Om han eller hon vill ha något annat, något bättre eller ingenting alls. Vill han eller hon ha en påse morötter, ja, då ordnar vi det.

Jag tror att det går att kombinera merförsäljning med kundvård. Och även om man som hurtig röd-gul snabbmatskedja med en skräckfilmssymbol som maskot säljer ofantliga volymer dagligen är det viktigt att inte sluta lyssna.

Hör ni det?

5 svar to “Överservice, nej tack.”

  1. Peter Madison Says:

    Tjena mannen. Skulle lägga in koden här för ”Daglig Läsning” men det skrek till helt plötsligt att jag inte kunde lägga in någon html-kod här. Skumt. Har du någon lösning??

  2. SixesAndSevens Says:

    En får tacka för länken!🙂

  3. Magnus Says:

    hehe en BigMac bakom en Mac🙂

    det är ju så glasklart beskrivet i Falling Down som du säger och man orkar inte tjafsa när blodsockret är på ett minimum. Jag har börjat med matdosa fast vi får rikskuponger.

  4. Christina Says:

    satt i tre olika telefonköer igår. de två första till skatteverket och telias kundtjänst. på skatteverket hade jag nummer ETT i kön i tjugo minuter innan jag kom fram. märkligt.

    skitmärkligt.

    hos telia hade jag typ könummer femtusenarton men den gick snabbt som attan och tjejen (jenny) var mycket trevlig.

    hos glocalnet fick jag sexiga sara i örat. asså på fullt allvar. sell, sell, sell.

    hepp. jodå, jag tecknade deras 24 Mb bredband så det visslade om det. sexiga sara I dig you.

    löve.

  5. Magnus Says:

    Tack för länkningen. Jag länkar tillbaka.

Kommentera

