Jag, Terminator.

Har just kommit tillbaka från Fysiologiska avdelningen på S:t Görans sjukhus. Bara här låter det lite scary. Men det är det inte. Har bara kollat upp pumpen så att den sköter sig som den ska. Har haft lite fladder på den och ville bara försäkra mig om att det inte är något livshotande. Och det verkar det inte heller vara. Jag är ju så ung, som doktorn uttryckte det.

Det som oroar mig är alltså inte att jag sitter här med rakat bröst, sladdar och proppar kopplade till en iPodliknande EKG-mojäng som ska hänga kring halsen i 48 timmar, samt att det under den perioden antagligen inte kommer att fladdra att dugg. Nä, utan det är att sköterskan som monterade grejerna på mig var kraftigt förkyld.

Jag ligger där på bristen och hör hur hon snörvlar och hostar. Jag frågar lite ironiskt: ”Jag trodde inte att ni kunde bli sjuka”.

Den gick inte hem. Alls.

Hon svarade: ”Jag är lite förkyld”.
No shit. Och vad fan gör du på jobbet, tänkte jag.
”Man förlorar ju så mycket pengar om man är hemma” svarade hon.

Ok.

Här ligger jag och ska bli undersökt med EKG och allt vad det heter. Är helt utlämnad till sjukvårdens klor, visserligen desinficerade, men ändå. Och så står personalen och snorar och hostar på mig. Och bara för att man förlorar pengar på att vara hemma när man är sjuk väljer man att utsätta patienterna för en risk. Är det bra eller anus?

Jag tror att jag kläcker ur mig ett: ”Ja, så är det att leva i Sverige”.

Varför jag nu gjorde det.

Om jag ska sammanfatta mina sjukhusbesök, som oftast har bestått av gräspollenallergikonsultation (vilket ord), har jag alltid haft otur att träffa läkare eller sköterskor som skulle göra ett bättre jobb på Lustiga huset på Gröna Lund. Eller vafan, jag kunde väl ha gjort det själv. Det är väl bara att Googla lite, ta fram en tops och en sax, elda lite på saxen med en Zippo-tändare och sedan skrida till verket med vad det nu är som behöver göras.

Framtidens sjukvård får smaka på egen medicin i form av ökad konkurrens. Från patienterna. Vi blir bättre pålästa, kan köpa medicin på ICA och kanske välja om vi vill ha en EKG-Nano om halsen, så slipper man se ut som en jävla robot.

5 svar to “Jag, Terminator.”

  1. MaZa Says:

    Sverige är fantastiskt!

  2. SixesAndSevens Says:

    Skulle sagt åt henne att ta på sig munskydd för tusan!

  3. Magnus Says:

    Det är väl lite baksidan med karensdagen att folk jobbar sjuka, sedan kanske det tillochmed blir långtidssjuksrivna just pga att man jobbar när man är sjuk. Tror att en del av alla som blivit utbrända eller gått in i väggen har gjort så.

  4. Alley Cat Says:

    Jag tillhör skaran som jobbar jämt! Inte ens förr-förra veckans kombinerade öron-, bihåle- och lunginflammation tillsammans med feber och akut bronkit kunde få mig att stanna hemma, trots att läkaren sjukskrev mig i tre veckor… Ja, jag är fortfarande sjukskriven och ja jag har redan jobbat snart 30 timmar den här veckan!

    Jag tror stenhårt på metoden ta en panodil/ipren/alvedon/treo (eller vad fasen man nu brukar använda sig av) och bit ihop!

    Däremot så blir jag jädrigt sne om någon annan kommer till jobbet och är sjuk… (Alternativt tar med sig sina dagisbarn; eftersom alla som lever som singlar vet att just dagisbarn smittar något så fruktansvärt även om de är ”fullt friska”: Dagisbarn tycks vara fulla med baciller som just singlar inte tål!

    Dubbelmoral kan tyckas, men så funkar jag!

  5. Bullshit Bulletin Says:

    Sixandsevens:
    Hon höll i alla fall en pappershandduk över munnen. Det det ser ju nästan sämre ut ändå. Mer sjuk, liksom.

    magnus:
    Visst har jag suttit (framför datorn) och snorat lite. Problemet jag har är att när man får vård ska man fan inte riskera att bli sjuk på köpet. Men frågan är vart man drar gränsen för vem det är mer ok för.

    alley cat:
    Det där är ett singelproblem tror jag ; ) Jag hänvisar dig till mottagningen för bronkitsinglar på våning 5. Ingången ligger långt ifrån barnavdelningen.

Kommentera

