Schtopp, schtopp, schtopp.

Jag har funderat lite över bloggen och vad jag vill med den. Därav rubriceringen som är hämtad ur Killinggängets ”I Manegen”. Typ.

För några år sedan satt jag och fikade med en copykollega på Kungsgatan i Stockholm. Det var en solig dag och jag kände ett stort behov av att dela med mig av mina idéer om hur jag borde kunna publicera mina texter. Begreppet blogg, eller weblog, hade inte sett dagens ljus ännu men var i nionde månaden. Jag tänkte att en enklare form av hemsida skulle passa mig. Ungefär lika enkel som textverktyget. Inte som Word, som har förvandlats från ordbehandlingsprogram till dopat ”du får all hjälp du behöver för att skriva en text-program”. Med små gubbjävlar, självlysande maskar och hurtiga gula rutor som talar om vilket dagens datum är. Om jag skulle ha glömt det. Eller bryr mig ett skit om det.

Och det är ju där jag vill vara. Jag har dragits in i bloggkulturens ytliga tornado – att skriva små inlägg som några stycken läser och på sin höjd säger något om. Vad jag egentligen vill är helt enkelt bara att ha en plats att publicera mina så kallade Skrönikor på. Inget annat. Så nu tänker jag återgå till det och lämnar över till dem som är bättre på att skriva kort tisseltassel, att skriva kort tisseltassel.

Jag vet redan nu vad mina närmaste Skrönikor kommer att handla om. Troligen följande: Min svensexa, Alla människor är sammanlänkade samt träningsvärk.

4 svar to “Schtopp, schtopp, schtopp.”

  1. Fabbe Says:

    Äh vafan, jag har resonerat som du, att jag vill ha en ren fin linje med vad jag vill skriva om. Men jag slängde ut dom reglerna och tankarna. vill jag skriva bajs och inget mer gör jag det, vill jag skriva en uppsats och avhandling om nåt meningsfull och viktigt gör jag det. Det är din blogg, skriv korta nonsensgrejer om du känner för det, skriv skrönikor också, du behöver inte sätta upp regler dude.

    Anyway, skitkul läsning oavsett långt eller kort, meningsfullt eller tomt

  2. Kunken Says:

    Hej. Ska bli kul att läsa om din svensexa. De brukar alltid vara roliga.

  3. Simon Says:

    Jag håller med fabbe 🙂
    Lev och frodas!

  4. Alley Cat Says:

    Det är väl just detta som är det fina i kråksången… Att man kan få bestämma helt själv om vad, på vilket sätt och framförallt när man känner för att skriva på sin blogg!

    Gör det du känner för och känner dig bekväm med. Med eller utan regler så gillar jag dig ändå!

Kommentera

