Jämnt skägg.

Valet 2006.

Har lovat mig själv att inte skriva om politik eller religion. Det finns det andra som behärskar bättre. Vågar jag gissa att Deeped hör till den skaran? Såvida han inte matar trollen, så.

Men.

Jag var inne på dn.se och testade vilket parti jag ligger närmast. Just det. Tack för det svaret. Stapeldiagrammet såg ut som Stefan Holms höjdhoppsribba strax innan själva hoppet. Det var jämnt skägg helt enkelt. Först blev jag frustrerad över resultatet men så småningom tog lugnet över. Det speglar ju bara min uppfattning om ”diverse samhällsfrågor”.

För vad är det för fel på att tycka att skolan borde få mer resurser, att man ska kunna gå trygg hem från krogen, att kvinnor ska ha lika mycket betalt som män, att småföretagare ska slippa byråkratin, att homosexuella ska få gifta sig var de vill, att miljöfrågorna måste tas på större allvar, att familjerna själva ska ha större valfrihet när det gäller t ex föräldraledighet, att människor som är beroende av bilen ska få skattelättnader på bränsle, att de som bygger hus ska slippa betala skatt för något de redan har betalat, att man ska slippa betala skatt på redan beskattade pengar när det är dags att ta ut pension, att public service måste få kosta…

… och så där kan jag hålla på.

Så säg mig. Vem ska jag lägga min röst på? Jag vet det inte. Än.

7 svar to “Jämnt skägg.”

  1. Peter Madison Says:

    Du, jag har fetångest över det här med valet. I nästan alla tidigare val har jag röstat blankt med den motiveringen att politik är ett jobb där du ska kunna ljuga på ett sådant trovärdigt sätt att pöbeln går på det… Det har varit mitt ingångsvärde till politik och är väl så fortfarande. Den här gången känns det dock lite annorlunda, faktiskt. Precis som du säger så är det fan jämt skägg över vilket parti man ligger nära när man gör såna här otroligt vetenskapliga tester…. Men för mig handlar det här valet om värdegrund, på nåt sätt. Jag kan för mitt liv inte förstå varför Volvo, Ericsson och andra stora företag helt plötsligt skulle tokanställa en massa människor bara för att Alliansen sänker skattetrycket. Dessa företags enda uppgift är att leverar prylar med så låg kostnad som möjligt med sån hög avkastning som möjligt….så är det ju. Och nånstans där så ska barnfamiljer, sjuka, arbetslösa betala skattesänkningar med att benen slås undan på dom.

    Jag gillar inte storproppen Persson men på nåt sätt känns det som om han antingen ”ljuger” bättre eller så är det, som jag faktiskt tror, att värdegrunden som hans parti representerar är en hyggligare värdegrund. Och jag tror det är ett trevligare land att bo i om fler har det lite bättre helt enkelt.

    Så, det var dagens försvartstal på något som fortfarande ger mig ångest….och nu är vi inne på slutspurten…aarrghh…

  2. Langri Says:

    This post has been removed by the author.

  3. Langri Says:

    Så ser mina staplar ut också. Tror att det är det normala faktiskt. Åsikter och partipolitik går inte att matcha med människor, fullt ut. Därför blir partierna och debatterna lite löjliga. Framförallt i valtider, då man försöker täcka in allt och alla.

    Peter Madison säger det jag tänker: Man får gå på värdegrund istället.

    Jag såg debatten igår mellan Reinfeld och Persson, där båda försökte toppa varandra i att vara mest ”socialdemokratisk”.

    Intressant

  4. Magnus Says:

    Fi? Seriöst alltså. Känner inte till deras näringslivspolitik men..

  5. trebarnspappan Says:

    Vilka blev det då?

  6. trebarnspappan Says:

    Vilka blev det då?

  7. trebarnspappan Says:

    Vilka blev det då?

Kommentera

