En helt vanlig dag på väg till jobbet.

Nytt jobb betyder också ny väg till jobbet. Första halvan är som tidigare. Det händer ingenting speciellt. Tunnelbanetåget stannar ibland till mellan två stationer. Ibland kommer det till och med på utsatt tid.

Men när jag går av i stan händer det något. Det är som att komma in i The Twilight zone. Första dagen trodde jag att mina kollegor, eller rättare sagt mina förra kollegor, hade placerat ut skådespelare på stan. Det första jag ser när jag kommer upp på gatan är en kille i 45-årsåldern med en fet cigarr i munnen. Vi snackar Churchill-size. Övrig klädsel: Kangoolkeps, grön-vit bredrandig sweatshirt nedstoppad i ett par jeansshorts och så kängor.

Fine. Så kan man väl få se ut. Men jag möter honom vart jag än går, oavsett tid på dagen. En stalker? I så fall får han jobba lite mer på förklädnaden och kanske satsa på en a la Closeau, inte en mix av rugbyspelare och direktör.

Går förbi cafeet med de supergoda mackorna. Och där sitter de igen. De två gubbarna med magar som stratosfärballonger. De har som vanligt konsumerat varsin läsk, kaffe och macka. En dag såg jag en flyttbil stå parkerad intill och tänkte att det var flyttkillar som tog en paus. Men, nä. De är bara vanliga stammisar. Grejen är att de sitter på uteserveringen i ur och skur. Antagligen för att man får röka där. Inte ett ord. Bistra miner. Det får gärna regna om det vill.

”Ska fan, se till att…. jävla satans….nä, ba skoja….jävla”
Möter mannen som pratar med sig själv. Har tittat efter om han har en handsfree eller bara en öronsnäcka. Men, nä. Han pratar med sitt undermedvetna eller med sitt bättre jag. Eller sämre.

Går in i hissen i Vänsterpartiets hus. Det luktar lärarrum. Antagligen luktar det skola i deras lokaler. Eller så är det därifrån alla lärare kommer. En skolskola. Man måste inte bara vara skolad. Man måste lukta skola också. Hissen stannar. Går in på kontoret. Börjar jobba med en kampanj till vanliga människor. Bingolottomänniskor i villaområden.

3 svar to “En helt vanlig dag på väg till jobbet.”

  1. Peter Madison Says:

    Hmm…Stockholm? Har ni flyttat? Hade bestämt för mig att ni bodde i GBG trakten… Å nytt jobb? På en ny krämarfirma eller?:) Hmm…måga frågor få svar just nu…hehe.

    Nåja.
    Ha de gott!

  2. uffe Says:

    Va, händer det att tunnelbanetågen kommer i tid? Spelar roll? Ursäkta en icke-stocholms-bo som är lite förvånad. Om du sagt att ett pendeltåg hade kommit i tid hade jag kallat dig lögnare.

  3. varg love Says:

    hells angells

Kommentera

