Bröllopsresan – del 3 (eller resa till Hades)

Som om det inte var nog med Sardinien. Vi beslutade även att utforska dess grannö Korsika. Vi var ju lite nyfikna på om vi kunde hitta några spår av Napoleon och kanske få en pratstund med någon gammal främlingslegionär. Verkligheten skulle dock bli en annan. Och det började redan på färjan över.

På bussresan från Alghero till hamnen fick vi en snabbgenomgång av öarnas historia de senaste 100 åren. Vilka som hade försökt erövra Korsika och vilka som inte hade lyckats. Det upplevdes både som sövande och intressant eftersom vår danska kvinnliga guide lät som en programvärd i P3s nattradio. På morfin. Men efter vidunderliga vägar upp och ner för oliv- och vintäckta berg var vi äntligen framme. Färjan var av storleken Helsingborg-Helsingör och vi var inte de enda som skulle med. Här gällde det att snabbt hitta en bra plats på övre däck.

Vädret var soligt och vindstilla och jag förberedde en eventuell sveda på flinten med lite kräm – barnens, med skyddsfaktor 250. Och med en klick sådant på sig känner man sig faktiskt lite osårbar. Jag vill inte säga oövervinnerlig, bara osårbar. Och strax skulle vi bli varse om vilka som inte var det.

TUUUUUUT-TUUUUT!

Diselmolnet låg som en drogad rocka över oss och färjan lade ut från bukten. Vi kunde skymta Korsika som en mjölkig skepnad i horisonten och efter att ha puttrat fram i stiltje började det nu friska på lite från babords sida. Skönt med lite svalka så att inte skallen kokar över, tänkte jag. Men hade jag fått välja var ett kokt huvud att föredra jämfört med det som inom den närmaste timmen skulle utspela sig.

När jag var liten brukade jag lyssna till diverse dragspelsvisor hos farmor och farfar. En var ”Gungeli-gung” och en annan ”Gamla Nordsjön”. Plötsligt spelades de åter upp i mitt huvud. Fast lite för fort. Tänk dig åkattraktionerna Vikingaskeppet, Flygande mattan och Fritt fall på Gröna Lund. Slå ihop dem och plocka bort allt som har med säkerhet att göra, ge den som sköter spakarna en flaska vodka och luta dig sen tillbaka och åk med. I en hel timme. Vi var på väg till Hades över floden Styx och när jag vände mig mot styrhytten kunde jag se den muskige färjekarlen ge mig ett tandlöst flin.

”Först så går det upp, så går det ner, så går det upp” sjöng en annan artist på farmor och farfars vinylsamling från 50-talet. Fast nu, ännu fortare.

Folk började skruva på sig och de som stått och hängt avslappnat vid relingen letade upp sina platser. För nu var det bara horisontlinjen som var horisontell. En Italiensk kvinna bredvid oss började tala i tungor med oss och vi svarade på engelska: ”Look at the horizon and you will not be sick” (and shut the fuck up). Min fru stirrade bort med tom blick och inte ens 100 hoppande delfiner och en blåval kunde fått henne att reagera. Det blev hennes räddning. Beträffande mig skulle jag ha kunnat hänga i knäveck med förbundna ögon och lyssnat på Jussi Björlings ”Till havs”. För mig är inte sjögång i sig det värsta. Utan dess konsekvenser.

Familjen bakom oss, som bestod av mamma, pappa, son på 10 år och dotter på 7 år, var först ut med att reagera starkt på resans upp- och nedgång. Sonen gick som en sömngångare fram till det inre staketet, som låg ett par meter från relingen. Där stod han ett tag och vinglade. En stor våg slog upp mot skrovet och hela övre däck fick en salt dusch över sig. Jag torkade mig med handen, såg mot sonen i familjen som nu var redo att ge igen. En gulbrun armtjock stråle stod rakt ut från hans mun och fördelade sig i luften som bränslet i en förgasare. Lukten var sur och skarp och jag kände nu själv en antydan till illamående. Barnens solskyddsfaktor hade tydligen tappat sin kraft. Min fru såg långt bort ut med ögonen. Bra, fortsätt så, tänkte jag.

Så gick var det dags för nästa sömngångare. Och nästa. Till slut stod de där, som statister i Michael Jacksons video ”Thriller” och bara väntade.

Och i horisonten såg jag Korsika som en likvit demon som just skickat ut sin armé för att bekämpa oss.

Fortsättning följer.

3 svar to “Bröllopsresan – del 3 (eller resa till Hades)”

  1. Anonymous Says:

    jag väntar tålmodigt…..
    //Kussen

  2. SixesAndSevens Says:

    Jag med! Spännande, detta!

  3. Peter Madison Says:

    🙂 :Mera!!!!

Kommentera

