Till föraren av buss 318, ons. kl. 08.34, Svanhagen.

Eftersom jag inte vet vart jag ska vända mig med en reklamation av en kommunal resa till jobbet väljer jag istället att göra det här. Imorse, som så många gånger tidigare, lämnade bussen hållplatsen fastän jag nästan var framme. Och då menar jag verkligen nästan. Det innebär att bussen står still, jag är 10 meter bakom densamma och börjar jogga för att hinna med.

DÅ.

Då stänger chaffisen dörren och gasar iväg som om han vore jagad av zombies. Och det är precis vad jag förvandlas till när detta händer. Det finns INGENTING som gör mig så förbannad. Kasta en sten i mitt huvud, kör i en vattenpöl framför mina fötter, säg något ofördelaktigt om min mamma, spotta mig i ansiktet, slanga min bil. Men kör för fan inte iväg framför näsan på mig. Och inte framför någon annans heller.

Ponera att 20 personer hade väntat vid hållplatsen. Alla hade då kommit med och det hade tagit 1 minut. Med bara 2 personer tar det kortare tid, plus en tredje som är på väg fram men som inte får komma med. Total tid för detta: 20 sekunder. Intjänad tid för chaffisen: 40 sekunder.

Ponera att bussen är fullpackad, som den kan vara ibland. Man kommer in och får stå i höjd med chaffisen eftersom det är enda lediga platsen. Då blir man tillsagd att inte stå ivägen för höger backspegel. VARFÖR I HELVETE DÅ? Du använder den ju ändå inte. Ja, jag är arg. Fast det har gått över sedan imorse. Det var bara skönt att skriva av sig lite. Och OM någon som läser det här jobbar som chaffis behöver du inte ta åt dig. Alla är inte knäppa.

5 svar to “Till föraren av buss 318, ons. kl. 08.34, Svanhagen.”

  1. Stefan Says:

    visst är det skönt att skriva av sig…

    hohoho…du borde kolla dagens post – hyllning till just buss-chaffisar

    😉

  2. M. Ståhlberg Says:

    Skriv ut den här och ge honom den nästa gång du kliver på bussen…

    http://www.oph.fi/svenska/ops/buss.pdf

  3. cdhyllankillen Says:

    Hmm, det som förvånar mig är inställningen till kunderna, d v s resenärerna. Det handlar ju inte om att föra en buss framåt och kunna meka med den vid behov utan att få resenärerna att känna trygghet och service. Men vafan vet jag? Jag är en simpel kreatör.

    Stort tack för pdf:en.

  4. Langri Says:

    Busschaffisar som lämnar en i sticket tillhör vardagens styggelser. Mina sympatier!

  5. Peter Madison Says:

    Makt mannen…! Han KUNDE köra ifrån dig och då gjorde han det. I sin stooora buss. Du skulle haft slangbella på dig å krossat doran på hans penisförlängare…!

Kommentera

