Öga för öga…

zombie2.jpg

Nu vet jag vad som är världens farligaste vapen. Jag vet också vad som fick dinosaurierna att dö ut. Något jag inte skulle önska min värsta fiende. Om jag hade haft någon.

Det började med att familjen, inklusive mig själv, åkte på den obligatoriska höstförkylningen. Man vet att den kommer varje år. Ändå blir man lika överraskad när den står där i farstun i form av en snorig gris med ett kontrakt i ena klöven. Ett kontrakt som säger att man förbinder sig till att själv gå omkring och se ut som en snorig gris i minst en vecka.

Men nu innehåller kontraktet fler sidor än vanligt. Och det går inte att förhandla med Grisen eller fråga varför det är fler sidor den här gången. Han bara stirrar på en med med sina rinniga ögon som om man var dum i huvudet och pekar på raden längst ner. Han vill bara ha en underskrift så han kan gå vidare till grannen. Till slut skriver jag på och ser honom försvinna ut i skymningen.

Jag går ut i köket och bläddrar igenom kontraktet och läser extrasidorna. Det står:

Art:
Förkylning nr. 30.346 AZX.

Innehåll:
Ont i halsen, täppt näsa, susningar i öronen, feber med svettningar och frossa.
Och på extrasidorna:

Bonus:
Ögoninflammation.

Jaja, det kan väl inte vara så farligt. Ett rött öga kan man ju ta. Det är väl som sömnbrist eller gräsallergi om man ska jämföra med något. Jag bläddrar vidare.

Synopsisen till Rocky 1 och Fight Club fyller en sida och jag förstår ingenting. Vad har det här med min förkylning att göra? Jag bläddrar vidare. En hel sida om tårgas och pepparspray. Och så en bild av en varningstriangel i högermarginalen med texten: ”Konstant förhöjd adrenalinnivå med irritation och lättretlighet som följd. ICA-personal och äldre personer ligger i riskzonen för ett utbrott. Bilkörning avrådes. Jag lägger kontraktet på köksbordet och ser det sakta tyna bort. Det är mörkt ute och det har börjat blåsa.

Jag går till jobbet och låtsas inte alls om att mitt vänstra öga är lite rött och blött. Jag måste ju jobba idag eftersom vi har en viktig presentation i eftermiddag. Och hemma ligger familjen med diverse symptom, helt enligt kontraktet. Fram på eftermiddagen börjar det smärta i ögat och jag misstänker att det här kommer att bli något mycket värre än jag räknat med från början. Min fru ligger 4 dagar före i sjukdomsförloppet och jag kan smärtsamt se på vad som väntar mig. Och det är det sista jag ser med klar blick.

En ny dag och jag öppnar ögonen. Korrektion, jag försöker öppna ögonen. Men någon har droppat superlim i dem. Lill-Babs, du har min sympati. Jag får bända upp dem och det är som att öppna ett ostron med bara fingrarna. Och under ögonlocken, känslan av ostron. Jag går till badrummet för att se efter hur illa det är.

Där i spegeln står han. Brad Pitt i Fight Club. Fast utan Brad Pitt. Eller Rocky Balboa som ny champion. Fast utan mästarbältet. Snarare som blodhunden Trofast i Lady & Lufsen. Fyfan, jag ser ut som ett freak! Elefantmannen, Ringaren i Notre Dame och Krösa-Maja kvalar in som modeller för Max Factor i jämförelse. Det är fredag och vi måste åka och handla mat för helgen. Man kanske kan ha solglasögon på sig. Nä, då tror kanske folk att jag är en ljusskygg skådis. Eller någon som tror han är Bono. Bevare mig väl.

På ICA går jag med blicken i golvet mot handla-själv-apparaten. Tur att den finns så slipper jag stå framför nån hurtig kassörska och förklara att jag varken är duktigt bakis eller inte sovit på en vecka. Det är bara några varor som ska inhandlas så det här kommer att gå bra. Jag går fortfarande med nedböjt huvud och så fort jag behöver titta upp för att se vart jag kommit är det som att titta under vatten. Fan, blodpuddingen är slut.

Vidare till frysta kåldolmar. Vafan, gubbjävel, måste du gå rakt på mig? Va, du kan väl gå runt, tänker jag. Hittar först inte kåldolmarna men gör det efter en stund och ser att gubben blockerar vägen. Och han verkar inte vilja flytta på sig. Så säger han: ”Jag letar efter hamburgare men jag ser så dåligt”. Mitt samvete får sig en smäll på käften och jag tycker synd om honom. Och lite om mig själv.

Äntligen klar, bara att lämna in ”blipp-pistolen” till kassörskan och dra hem. Står och fipplar med plånboken då det hemska ”fruirr-ljudet” hörs. Det som betyder att det blir check av varorna. Det som betyder att alla varor ska kontrollblippas av kassörskan. I detta fall, kassören, en kille i 20-årsåldern. Min fru har redan hunnit till bilen med den ena kassen. Hon trodde ju att kusten var klar.

Killen blippar på och kommer till ett paket Bratwurst. Då frågar han: ”Har den här registrerats?”
”Vaddå, det vet väl inte jag” svarar jag utan att le. ”Hur ska jag kunna veta det? Det ser väl du med dina sköna blippmojänger”. Idiot. Jag springer ner till garaget och hämtar den oblippade matkassen, grymtar något och går upp med den till killen. När jag kommer fram ser jag att han har packat den första matkassen åt mig. Mitt samvete får ett knä i skrevet.

Jag betalar och åker hem. Min fru kör. Jag sitter bredvid med huvudet nedsänkt. Som en hund som skäms. En arg, ful blodhund vars tålamod nu hänger på en skör tråd. Jag måste skriva en skrönika om det här. Även om ögonen svider och fingrarna inte vill hänga med. Jag måste skriva av mig lite adrenalin. Annars måste jag gå ut i mörkret och leta upp Grisen. Och döda honom.

10 svar to “Öga för öga…”

  1. salt Says:

    Grisen skriker
    snart är det jul.

    Grisen gråter
    ingen har kul.

    Grisen skrattar
    tomten är ful.

    Grisen blöder
    griljerad med senap är den god på vörtbröd med lite legymsallad.

  2. Joshua_Tree Says:

    Ditt lidande underhåller mig åtminstone. Det är antagligen det som är syftet med det hela.

  3. langri Says:

    Mycket underhållande läsning. Som vanligt. Förkylda män och ICA-trängsel ÄR en farlig kombination. Krya på dig!

  4. MS Says:

    Lysande snorhistoria!

  5. MS Says:

    Vill göra Dig uppmärksam på detta:

    http://www.marcusbirro.se/bloggen/?p=55

  6. Alley Cat Says:

    Finns det något värre för mänskligheten än en förkyld man?!?

    Jag tror knappt det… 🙂

  7. Simon Says:

    Krya på dig kompis.. Och hälsa grisen.

  8. Vanja Says:

    Grisen död än? Tyckte jag såg nåt rosasvullet kuta förbi här utanför nyss…

  9. Magnus Says:

    Krya på dig du!

  10. Puman Says:

    Män är inte förkylda. De har influensa, de upplever ”nära döden upplevelse” osv. 🙂
    Men jag tycker synd om dig – krya på dig
    Pözz 🙂

Kommentera

