Mördaren och påven.

Två namn som upprör just nu.

Juha Valjakkala, eller Nikita Joakim Fouganthine som han bytte till.

Påven Benedictus XVI, eller Joseph Alois Ratzinger.

Den ena för att han är en mördare som just har rymt från fängelset i Finland. Och antas vara på väg till Sverige.

Den andra för att han inte bara är på väg mot moralruinens brant, utan för att han just har anlänt till Turkiet. Det som upprör bland invånarna där är att han har beskyllt islam för att vara en våldsam och irrationell religion. Vänta nu. Den katolska kyrkan, och den protestantiska också för den delen, kan inte alls förknippas med våld och irrationella metoder? Den religion som inte går att förknippa med våld är välkommen fram att kasta första stenen.

Tillbaka till den där Juha.

Det han gjorde i Åmsele var inte bara fruktansvärt för att det var mord. Att avrätta en familj då de ville ha tillbaka sina cyklar gör saken än bittrare. Och nu är han på väg till Sverige. Jag vet inte vad han har för bakgrund, vilken barndom, vilken uppväxt eller vilka sociala förhållanden han kommer ifrån. Jag vet bara att jag tycker att han känns obehaglig. Men det mest obehagliga är att när jag tänker på honom lockar han fram min egen mörka sida. Och i skuggan av den är det jag som är mördaren. Och Juha offret.

7 svar to “Mördaren och påven.”

  1. Madison Says:

    mm…såg det på löpsedlarna när jag var ute å gick…skrev en liten grej om det på bloggen….gick å önskade att han blev överkörd av en långtradare faktiskt….låter ju jävligt brutalt kanske ..men ändå…tja, rättvist nånstans….en olycka…ingen bödel å han själv kanske finner frid…nånannanstans…blää som sagt. Världen e galen. Ibland.

  2. salt Says:

    MTV sänder en leranimation med Juha och påven i nästa Celebrity Death Match. DeVet inte om nån kunnat skryta med titeln påvemördare, men å andra sidan vet jag inte hur många påvar som kunnat kalla sig mördarmördare heller.
    Förlåt att jag skojar så osmakligt, men det är nåt surrealistiskt över båda dessa herrar och de situationer de skapat.

  3. jdawg Says:

    ja fy fan. såg det på nyheterna förut. man blir mörkrädd, på flera nivåer.

  4. Puman Says:

    Varför vill han komma till Sverige?

    Sorry, jag vet inte mycket om mordet, jag har inte varit så länge i Sverige.

  5. langri Says:

    Juha lockar fram det oresonliga i mig med. Obehaglig och kall människa. Såna skrämmer mig.

  6. Matti Says:

    Jag vet inte vem som skrämmer mig mest.
    Katolska kyrkans mörkanden i mångt och mycket
    eller Juhas mörka själ…

  7. N|. Says:

    Buddhism. Det är faktiskt en religion som knappast kan anklagas för våld. Åtminstone den icke-teistiska versionen. Däremot den lamaitiska har sina sidor minst sagt…

Kommentera

