Mina mörkaste sidor.

En sargad fullmåne lyser upp landskapet kring vårt hus. Stormen kittlar moder jord på ryggen, men hon vänder sig och somnar om. Och även om bleka skuggor målar den slingrande vägen och slickar husväggen upp mot skyn, ser jag ändå bara rymden utanför mitt fönster. Och stjärnorna de tindra så klara. Snart kanske vi hör fågelsång där ute i tomma intet.

Tillbaka till den bittra verkligheten. Den fantastiskt goda och bittra verklighet. Den lilla espressobryggaren jag inhandlade på Asplunds i veckan fick bekänna form ikväll. Och dagen till ära hade jag även skaffat färdigmalt kaffe av typen ”Fransk blandning”. Jag fick prova en böna i butiken och den snoriga expediten försäkrade mig om att den var stark och god. Jag tvekade en sekund eftersom jag misstänkte att hon redan hade kontaminerat det svarta guldet med sina virus. Men min kärlek till kaffet gjorde mig övermodig. Gör bara inte som jag, tugga i dig en böna av typen ”Fransk blanding” på fastande mage. Jag trodde att jag redan hade gjort alla dumma saker som finns.

När jag ändå var i butiken frågade jag lite om kaffekvarnar. Jag visste att kaffet blir godast om man förvarar bönorna i frysen och maler dem själv. Den snoriga expediten sken upp som en brasiliansk morgonsol och hostade mig i ansiktet. Jag brydde mig inte eftersom hon skulle ge mig viktig information om hur kaffet till just min bryggare skulle vara malt.

”Ja, här har vi några stycken olika. Den här är bra och kostar 995. Fast den här är nog ännu bättre när man tänker efter.”

”Stannar den när den är klar?” frågade jag och vände en av kvarnarna uppochner, varpå överdelen studsade iväg och rullade bakom de stora burkarna med orientaliskt te.

”Jaaadå” svarade snorfia och hostade till i kvarnen innan hon ställde tillbaka den på hyllan (och antagligen samtidigt stängde in unge herr Virus, men på intet sätt tog livet av honom).

Jag tackade för den utmärkta servicen, även om den på köpet sakta men säkert kommer att bryta ner mig. Kaffedoften stod som ett uppfällt parasoll kring mig och min väska, och passagerarna på ettans buss verkade piggna till lite grand.
Väl hemma var det dags. Jag hade diskat undan grytor och annat efter middagen och gjort det extra fint på diskbänken. Till och med antagonisten disktrasan låg och sov på kanten. Nu kunde inget gå fel. Jag skruvade av botten och diskade ur de olika delarna i aluminium. Fan, jag älskar aluminium. Det blänker och vattnet rinner av som om det vore inoljat. Alla delar var rena och jag hade laddat med vatten och kaffe. På plattan och vänta.

”Du vet att kaffet är klart när det slutar puttra” sa kvinnan på Asplunds.

Det hade inte ens börjat puttra. Men jag var antagligen för ivrig. Och jävligt kaffesugen. Men så. Pffffffffffffffft. Jag öppnade på locket och såg kaffet börja välla ut som ur en lergejser. Efter ett tag började det låta som en normal kaffebryggare när den är klar. Jag drog av kannan och hällde genast upp kaffet i den lilla koppen. Det är dessutom omöjligt att inte dricka ur en espressokopp utan att spreta med syfilisfingret (tack för fin illustration, Vanja) så jag gjorde det och slöt ögonen. Och brände mig i gommen.

Regnet hade börjat piska mot fönstren och vinden ville liksom in genom köksdörren. Men inget kunde rå på mig nu. En stund i stillhet med ett pansar av ren njutning skyddade mig mot det onda. Och den sargade fullmånen kämpade mot molnslöjor och skuggan från moder jord. Snart skulle mörkret vara totalt. Espressomörker. Och med en smak av Fransk blandning.

8 svar to “Mina mörkaste sidor.”

  1. Fabbe Says:

    Inte fan behöver jag googla på syfilisfingret, det vet väl alla vad det är. Alltid kul att läsa dina berättelser. Tack för underhållningen.

  2. Magnus Says:

    hahaha. Livets vedermödor och belöningar.

  3. jdawg Says:

    riktigt bra, trots att jag tvingats sluta dricka kaffe så sitter jag nu och suktar efter en kopp sånt där…tack för det🙂

  4. Vanja Says:

    En illustration var naturligtvis på sin plats… välkommen in till mig🙂

  5. redheadmaniac Says:

    Jag har oerhört svårt att förstå människor som spenderar mer tid än nödvändigt på kaffe på allvar, varför dricker du inte bara vanligt starkt svart kaffe? Det är inte som om det är oerhört mycket godare för att man kletat med allt möjligt skräp timme efter timme.

  6. Fredo Says:

    redheadmaniac: Ja, visst är det svårt att förstå. Det kan bero på att ”vanligt starkt svart kaffe” inte är samma sak, helt enkelt. Open your mind. : )

  7. redheadmaniac Says:

    Jag är nog koffeinens motsvarighet till alkoholens A-lagare, så jag dricker mer eller mindre vad som helst.

  8. Vanja Says:

    vad har du för mailadress? Jag skickar över bilden till dig så kan du lägga in den om du vill🙂

Kommentera

