Den svenska drömmen.

tomtemust.jpg

Jag är just nu inne på att kritisera några av världens största varumärken. Så antingen kommer jag att vakna upp med ett hästhuvud eller en överdimensionerad Big Tasty i sängen. Eller så händer ingenting. Vi får å demokratins vägnar hoppas på det senare.

Jag tänkte skaka om ett stort läskföretag så att det förhoppningsvis börjar pysa lite. Och redan här måste jag korrigera mig själv eftersom det inte handlar om att producera läsk. Jag fick idén till den här texten då jag på min väg till jobbet möts av reklam för den svarta läskdrycken som det självklara valet till jul. Visst. Plöj ner miljarder på utomhuskampanjer, tv, annonser och butiksmaterial. Folk kommer ändå att välja det svenskaste vi har – julmust.

Jag vet de som inte dricker must förrän till julafton. Som aldrig skulle få för sig att ens ta ett glas i slutet av november. Kalla det fanatism. Eller bara tradition. Och traditioner bryter man inte hur lätt som helst. Inte ens med en reklambudget på 1 miljard, om den nu vore det.

Vad är det då i Coca Colaflaskorna? 22 sockerbitar, vatten och kolsyra + nåt jox som bara ett fåtal personer i världen har receptet på? Nope. I give you the American dream. Bottled. Inget mer, inget mindre. Och skulle man buteljera den svenska drömmen vore det som julmust. Man har visserligen försökt göra det tidigare i form av surströmming men den anammas inte av lika många. Läsk är en form som funkar för alla. Även om jag personligen tydligen har tagit ett steg närmare graven och tycker att den är för söt. Motsatsen är besk. Som espresso. Finns den kolsyrad?

Men det finns ett problem till. Påminner inte jultomtens röda dräkt om någonting? Jovisst. Den är ett resultat av Coca Colas första annonseringar på 30-talet och den röda tomten har sedan dess adopterats och adapterats av alla fram till idag. ÄNDÅ är det julmust som gäller för oss svenskar. Om man nu har lyckats få in en produkt i en traditionsbunden figur som tomten, skulle jag vilja kalla det för världens sämsta reklamkampanj. Åtminstone på den svenska marknaden. Men alla månader utom december säljer den amerikanska drömmen hyfsat, med eller utan tomte.

Receptet till den svenska musten härstammar från Tyskland och började produceras av Roberts AB i Örebro. Även här är det en eller ett fåtal personer som känner till receptet. Lite som i min familj. Där är det tydligen bara min fru som känner till receptet på ugnspannkakor. Den synnerligen enkla tumregeln 8 mjölk, 4 mjöl, 2 ägg, 1 salt lyckades jag missuppfatta och tillverkade på så sätt världens första ugnsbulle med fläsk då jag istället tog 8 mjöl och 4 mjölk. Det ska tydligen vara en tomte till sådana tilltag.

Musten har en oomkullrunkelig (Gud, vad jag har väntat på att få använda det ordet) positionering. Det är bara att inse det. Därför skulle jag vilja uppmana Coca Cola att skänka alla sina julreklampengar till Världens barn eller liknande. DET skulle vara den godaste julen de kunde ge. Marcus Birro kanske kan hjälpa till ; )

16 svar to “Den svenska drömmen.”

  1. Matti Says:

    oomkullrunkeligt var absolut dagens ord.

  2. Fredo Says:

    Nu har jag dessutom stavat rätt till det fula ordet ; )

  3. Kerstin Says:

    Ugnsbulle med fläsk låter intressant. Och angående Coca Cola vs Julmust. Coca Cola kan skita på sig.

  4. Mia Says:

    Jag tycker att det ordet är sexistiskt mot kvinnor!

    *mördande uttråkad*

  5. Nl. Says:

    Om du på Researcher söker på Bjäre så inser du att CCC gett upp gentemot musten. Och tänker ta över även det segmentet.

  6. Matti Says:

    Aha en ny snygg header! Stiligt Fredo!

  7. Fabbe Says:

    yes yes yes, Christmas-must rules

  8. From Now On… :: Brand hunt :: December :: 2006 Says:

    […] https://bullshitbulletin.wordpress.com/2006/12/12/den-svenska-drommen/ […]

  9. deep|edition Says:

    Must

    Nn som tnkte kpa Bjre must? D kan det vara lge att titta nrmare p etiketten. Aprop BBs brand bashing av CCC.

  10. Katrine K Says:

    Her i Norge har vi dessverre ikke Julmust, men noen av oss drikker Ingefærøl til julematen, lurer på om det kan ligne på julmusten?
    Videre har jeg lært meg å lage fleskepannekake, den blir ganske god.
    -Og CocaCola kan jeg godt klare meg uten.

  11. Patricia Says:

    Men hallå, vad innehåller inte julmust då? Julmust ger mig kväljningar. Jag förstår inte vad folk gillar med det, antagligen inte du heller, men du gör det. Fine. Jag bryr mig inte. Coca-cola genomför årligen en julkampanj i Sverige för att konkurrera ut julmusten (något som aldrig kommer hända). Men hela ditt inlägg bygger ju mellan raderna på att du eller någon annan ALDRIG brukar eller kommer dricka Coca-cola. Något som jag inte tror på för fem öre.

  12. Fredo Says:

    Patricia: Nä, det tror jag inte heller på. Och julmust är faktiskt för söt, precis som jag skriver, inte bara mellan raderna. Mitt julperspektiv är generellt och utesluter med avsikt Coca Cola som ett alternativ, eftersom jag tycker att deras försök att göra sin dryck till juldrycken nummer 1 är bortslösade pengar.

  13. deusexmach Says:

    Coca cola har ansträngt sig länga att bli den officiella juldrycken. Och i det långa loppet tror jag att de kommer att lyckas. Det är en generationsfråga mellan dryckerna. 80-och 90talister har inte samma nostalgireferenser som de äldre har och har alltid firat jul med alternativen. Då väljer de drycken som de redan tycker om. Must är en ”required taste” en smak man måste lärs sig att tycka om. Det finns en anledning till att de flesta inte dricker must året om.
    Personligen älskar jag must vid jul och ser den som självklarheten på julbordet, men har märkt att tonåringar inte delar den uppfattningen med mig.

    Lärde mig något nytt här idag. Fyllde inte i mailuppgiften för att kommentera. Tada! hela utläggningen försvann. Håll till godo med den slimmade varianten

  14. perolofnordström Says:

    jag har alltid tyckt att smakerna är så lika. som om det vore coka colaextrakt plus lite enbär i musten.

  15. pelle Says:

    Helt rätt!

    Men vadå receptet till julmust härstammar från Tyskland? Från vadå? Det är ju en svensk familj vid namn Roberts som har uppfunnit receptet. Jag har aldrig hört att det skulle vara baserat på nån tysk dryck innan och jag vet ändå ganska mycket om svenska jultraditioner.

  16. pelle Says:

    förresten så är jag åttiotalist och älskar julmust pch ser det som den edna läskedrycken jag dricker på julen, deusexmach. så jag tror inte det alls stämmer att de kommer ta över. Jag känner ingen som dricker coca cola till julen sådeså!

Kommentera

