Varför bloggar just jag?

Bloggvärldsbloggens bloggenkät.

1. Hur länge har du bloggat?
Intressant fråga. Redan innan jag startade min blog på Blogger i maj 2005 hade jag hållit på att skriva ett tag. Det började i slutet av 90-talet då jag skrev mina Skrönikor som jag via e-post terroriserade mina vänner med. Jag tyckte att det borde finnas ett textfokuserat gränssnitt som var som en egen hemsida, fast ändå inte. Jag visste inte då att weblogen redan hade funnits ett tag. Formen passade mig utmärkt.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Lite som människor som utövar onani, med hår i handflatorna och med simmig blick.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Det var väl att ta i. Men det var Silverfisken jag på något sätt hamnade hos och fastnade för. Med hans hjälp fick jag ordning på bångstyrig html-kod och annat smått och gott. Och han har sedan dess inspirerat mig i mitt fotointresse, även om det är begränsat. Samt fått upp ögonen för jävligt skön musik. Livet down under är lite coolare (och varmare) än det i Sverige, verkar det som.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag ser att jag har utvecklats språkmässigt och inte lika ofta nu som tidigare skriver allt för långa meningar som drar iväg och inte låter läsaren få en chans överhuvudtaget att hämta andan eller reflektera över om det jag skriver egentligen är något att bry sig om.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
De som ligger i min Blogroll. Och sporadiska inhopp hos de som kommenterar hos dessa.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Jag skulle vilja säga att de flesta är dagboksbloggar och är också de mest intressanta. Modebloggar är så tråkiga att klockorna stannar.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om
Beauharnais betraktelser som är osannolikt rolig och den mest konsekventa bloggen there is.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Nederbird eller jdawg (som jag inte har förstått vad det står för). Han är som någon jag känt länge. Han är dessutom ”hjärnskrynklare” vilket gör att hans läsares kommentarer på hans blog blir till öppna böcker över deras liv. ; )

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Bra, antagligen. För mig är det en kreativ säkerhetsventil. Men det är inte att ”blogga” som är grejen. Det är att skriva, helt enkelt. Och det tror jag att mina närmaste uppskattar.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
I allra högsta grad, skulle jag gissa. Jag är mig själv. Med eller utan masker.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag nämner min familj vid ”fru” och ”barnen”. Ibland berättar jag vad vi varit med om men fokus ligger på mina personliga upplevelser.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Politik och religion. Och Linda Rosing. Det är ämnen som kan föda en destruktiv atmosfär på bloggen, främst via kommentarena. Det har jag sett flera exempel på. Men jag kan inte påstå att jag struntar i politik, jag väljer bara att inte lägga min tid på det. Religion är ganska likt politik. Även om det är viktigt för många ser jag fler nackdelar och nu har jag redan pratat för mycket om ämnet i fråga. NÄSTA!

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
I väldigt stor grad. Såklart. Vem gör inte det? Vi är ju bara människor trots allt.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja och nej. Men man ser ganska snart vem som lägger locket på eller gömmer sig bakom en mask. Men det är inget fel i det. Många behöver göra det och mår kanske bättre av att blogga än om de inte hade gjort det alls.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Var på en trevlig bloggträff med en handfull personer. Där var det egentligen bara N som jag hade en bild av och den stämde hyfsat. Det skulle vara kul att träffa fler.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
På samma sätt som det kan vara skadligt att gå över gatan, dricka läsk eller betala skatt tror jag.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Inte alls. Så länge folk klarar av att vara konstruktiva. Skulle det komma in ett troll som bara vill jävlas kan jag garantera att han eller hon inte skulle ha en chans. Fast det där vet egentligen N mer om. Han bygger First Blood-fällor för troll och de fungerar ganska bra.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej. Jag är ganska bra på att tänka först och skriva sen. Även om jag ofta tänker samtidigt som jag skriver. Det är då det blir som roligast. Lite som att vågsurfa.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
När jag startade cdhyllan. Vem kunde ana att det projektet skulle ta tvärstopp vid bokstaven F? Jag ska fortsätta med det när det blir ljusare ute. Någon gång. Jag lovar. Typ.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Jag bloggar helt säkert. Hur det har förändrats, förutom att jag möjligen har utvecklat mitt skrivande ytterligare, vet jag inte. Cdhyllan är dessutom kanske på bokstaven Q.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
De kommer att få ett större inflytande än vi vet eller tror. Tror jag. Det känns som om det finns en enormt stor positiv potential i bloggandet så länge det är konstruktivt och utvecklande för oss själva och våra liv.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Att jag får utlopp för min kreativitet och möjligheten att utveckla mitt skrivande.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Den har gett mig konkreta tips på filmer, musik, design och sådana saker jag är intresserad av. Men också en ökad förståelse för hur människor i olika situationer tycker och tänker. Det är sådant man aldrig kan lära sig i skolan eller förstå via media.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten
Langri, Magnus, Mikebike, MS och Nederbird.

9 svar to “Varför bloggar just jag?”

  1. Salt Says:

    Herregud och fy fan. I had no idea!
    (svar 4 var bäst – det fick mej att le)

  2. Fabbe Says:

    cdhyllan har jag missat, blev tvungen att kommentera lite def leppard

  3. jdawg Says:

    jag är på gång!

  4. Vanja Says:

    Ja jag väntar (fortfarande) med iver på CD-hyllans framstormning! Ta tag i fodralen och tryck in dem i scannern nu för böveln! Jag vill ha stuff att hämta inspiration ifrån 🙂

  5. langri Says:

    Jag skall också ta mig i kragen och besvara vad det lider. Har behandlat min blogg lite styvmoderligt sen jul.

  6. langri Says:

    Ps. Fredo – hur gör man för att få sådana fräsiga headers (heter de så – jag menar loggan/handen/pennan ja du fattar..) som du har?

    Den du skaffat nu är riktigt snygg!!

  7. Fredo Says:

    Langri: Hehe, tack. Ja, skaffar och skaffar. Man gör dem med en digitalkamera och en idé. Och en scanner. Typ. Men har du en idé men inga prylar kan jag hjälpa dig.

  8. langri Says:

    Så långt är jag med, men behövs det inte lite html-kod-kunskap för att få upp bilden (eller vad man nu vill ha) uppe i headern.

    Om du kan hjälpa mig med hur det, är jag dig evigt tacksam..Idéer finnes Html-kunskap saknas..

    Ps. för övrigt böjer jag mitt huvud allra ödmjukast i skam efter att felaktigt skrivit ”skaffat” loggan, när jag naturligtvis förstår ordet skulle varit skapat 😉

  9. Matt i Julbordet Says:

    Nu har jag tagit mig i dubbelhakan och svarat enkäten.
    Frid

Kommentera

