Blind date. Blind date.

Igår var det dags för min första blind date jag hade fått i julklapp av min fru. Att under tre tillfällen träffa tre olika personer för en biodate. Tre vänner som jag på förhand inte visste vilka de var, så att säga. Helt sjuk grej. Men som också gör min fru till den underbara person hon är. Men första träffen började på ett oväntat sätt.

Jag hade byggt upp en stor förväntan under dagen och den uppmärksamme kunde notera ett förnöjt flin på mina läppar. Men också en nervryckning i vänster öga. Jag hade jobbat klart och var på väg till mötesplatsen, utanför en restaurang alldeles bredvid biografen. Jag kommer upp från tunnelbanan och tar en annan väg än den som min date kanske hade räknat med. Allt för att ge mig själv ett litet övertag i själva överraskningsmomentet. Och för ett ögonblick också stilla kontrollbehovet inom mig. Men det var inte min date som blev överraskad.

Utanför restaurangen står en person jag aldrig har sett förut. En kille med asiatiskt ursprung i svart skinnjacka och jeans. I mitt huvud börjar det snurra av alla möjliga tankar. ”Hur fan har hon tänkt nu?” ”Är det här en del i en större plan?” och ”Vem fan är det som står där?”. Jag tar en liten sväng på behörigt avstånd och scannar killen som Terminator, fast utan att säga: ”I need your clothes, your shoes and your motorcycle”· Så går han in i restaurangen och jag bestämmer mig för att det är ett falsklarm.

Jag tar upp mobilen och låtsasmessar lite för att inte se dum ut,  men gör det antagligen ändå. Eller, just därför. Jag scannar horisonten och ser ut över ett folktomt Medborgarplatsen. Så ser jag en känd gestalt närma sig. Jag hade tre tänkbara namn och han var en av dem. Det var ett halvår sedan vi sågs, T och jag, så det var extra kul. Bion börjar om en kvart. Jag sprättar upp det guldfärgade kuvertet som har legat och brunnit i min bakficka hela dagen. Vi ska se Deja vu med bland andra Denzel Washington. ”Konstigt, det känns som om det här har hänt förut” tänker jag och går in.

12 svar to “Blind date. Blind date.”

  1. langri Says:

    Haha. Härligt! En helt ljuvlig julklapp hon gett dig, din fru. Jag skall önska mig ett äventyr jag med – nästa jul. (Var filmen bra?)

  2. N|. Says:

    Briljant idé. Hon tycker mao att du behöver utveckla ditt sociala liv😉

  3. ladymutant Says:

    Kul idé, men en aning knasig, tycker jag, vän av ordning liksom. Man skulle kunna göra ett filmmanus på idén, men att det blir ett missförstånd, så att personen tror att han ska träffa denna okända som kanske är fruns kompis, och så visar det sig att han är en psykopatisk homosexuell som kidnappar huvudpersonen och försökre döda honom, men självklart fattar frun misstankar och larmar nån kriminalare på dekis och så vidare….

  4. Fredo Says:

    Lady: Det verkar som om den filmmanusidén är minst lika knasig ; )

  5. ladymutant Says:

    Nej, den är bara genialisk, okonventionell och konstnärlig! (Kolla gärna detta, så får du se på genikonst!)

  6. jdawg Says:

    hela arrangemanget är ljuvligt. ser fram mot nästa!

  7. ML Says:

    galet!

  8. Vanja Says:

    Hehe, trevlig överraskning! Vilken kul fru du verkar ha🙂

  9. Madison Says:

    Hmm…lattjo present sanna mina ord. Och fick jag önska mig något så skulle det vara en fru lik din! Roligt skulle det bli:)

  10. Bull Says:

    Det är stort att erkänna att man låtsasmessar…

  11. Fredo Says:

    Ja, filmen var faktiskt bättre än jag trodde. Den ligger lite i samma fas som mitt eviga snack om meningen med livet, som jag tänkte återkomma till lite senare. Nästa stora ämne är Medvetande. Men först, lite humor.

  12. Bobby Says:

    Nä, jag gillar din fru. Vilken bra present. Det ska jag lägga på minnet. Alltid kul att få upplevelser istället för nån gammal skjorta.

Kommentera

