Bigus Dickus.

humor.jpg

Det ska handla om humor. Det fattade du säkert. Och innan jag går vidare vill jag bara klargöra en sak. Bilden på Jerry Lewis uppe i vänstra hörnet hittade jag idag och har aldrig sett den förut. Däremot verkar han få samma symptom som jag när han dricker öl.

Varför jag inte har skrivit om humor förut kanske beror på flera saker. Dels är det ju det jag egentligen gör i det jag skriver. Om du inte hade uppfattat det. Sen är det också svårt att skriva om det på ett hyfsat sammanhängande sätt eftersom den finns på flera plan och i flera dimensioner. Men jag tänkte göra ett försök att tala lite om vad jag tycker är riktigt roligt. Och det är inte bara folk som snubblar.

På bilderna ovan ser du ett axplock av galningar jag fullkomligt älskar. Om du inte känner igen dem är de från vänster: Jerry Lewis, Yngve Gamlin (minsta bilden) Peter Sellers, John Cleese, Chevy Chase och Jason Alexander. Det finns såklart flera, men dessa män (!) är några jag kan skratta mig harmynt till (tack för uttrycket, kusin Mange).

Jerry Lewis är en kille jag lärde ”känna” genom min pappa som också tycker att han är jävligt rolig. Tänk att en person som gör en vindögd min när han klämmer fingrarna i en dörr kan vara så kul. Hans skådespel är väldigt fysiskt och är baserat på snubbel och miner. Och om man ska jämföra med någon idag ligger nog Jim Carrey närmast.

Yngve Gamlin var Sveriges roligaste och fortfarande har ingen lyckats komma upp till hans smarta nivå, enligt min mening. Och för att du ska slippa undra så är det här vad jag tycker, inget annat. Han ingick i en grupp som i början av 60-talet kallade sig för Skäggen. Ett program som i SVT genererade den riktigt första folkstormen. Ett roligt ord bara i sig. De satt kring ett bord och tittade på inslag och filmsnuttar och recenserade på ett högst subjektivt sätt genom att ”spola” eller ”rapa” inslagen. Folk blev så upprörda att de till och med ställde sig i telefonkö INNAN programmet sänts, bara för att säkert komma fram. Det är stor humor så här drygt 40 år senare. Yngve Gamlin var en synnerligen begåvad herre som även var en jävel på att imitera andra språk. Utan att få ett enda ord sagt. Men han lyckades med hjälp av intonation och melodi få till såväl brittiska som tyska utan att det egentligen betydde något.

Peter Sellers är i sin roll som Clouseau något av det roligaste man kan se på film. Tillsammans med sin side kick Cato har några av filmhistoriens roligaste ögonblick skapats. Speciellt de sekvenser i ultrarapid när de skriker och slåss med varandra. Sellers minimalism och perfekta tajming gjorde honom till en mycket större komiker än en seriös rolltolkare. Och som bakom många andra clowners masker dolde sig en människa som krävde ständig bekräftelse. En del blir skådespelare, andra väljer att jobba med reklam…

John Cleese. Antagligen den perfekte komikern. Han har allt. Fysiskt, minimalistiskt, tajmat, högljutt, våldsamt och lågmält. Ibland på en och samma gång. I många roller med Monty Python kan vi se honom som studentikos och lågmäld, utan att göra en min. I Fawlty Towers, däremot, får vi bevittna ett fyrverkeri av hela hans register. Och där är han som bäst. Även om Ministry of Silly Walks är fantastiskt roligt.

”As I pulled up to my palacial, imitation apartment building, I observed the familiar red Oldsmobuick of Mr. Arnold T. Pants, esq., attorney for the former Mrs. Irwin Fletcher”.

Orden är Chevy Chase‘s karaktär Fletch i filmen med samma namn. Jag har sett filmen säkert 20 gånger och jag vet inte om det får betecknas som mycket eller bara sinnessjukt. Men så är det. En orgie i komik som också någonstans långt bak har en tragisk sida. Men i likhet med Leslie Nielsens karaktär Frank Drebin spelar Chevy Chase ut hela sitt register utan att röra en min. Jo, när hans karaktär Dr. Rosenrosen (Dr. Rosenpenis) vaknar upp i ”The records room” efter att ha svimmat under en obduktion gör han ett märkligt gutturalt läte. Då kan man också skönja en liten min. Ett päron till farsa höll aldrig riktigt, utan det är i stort sett Fletch och en del grejer ur Saturday Night Live som är bra.

”This is like discovering plutonium, by accident!”

Detta ultimata uttryck är Jason Alexanders rollfigur George Costanzas i ett avsnitt ur Seinfeld när han får veta att Jerry just har blivit inbjuden till en trekant. Det avsnittet är inte det bästa, men den meningen står nära centrum av hela Seinfeldserien. De andra karaktärerna är också roliga men Costanza spelar i en egen division. Karaktären är baserad på medproducenten Larry David som vi har kunnat se som sig själv i sin egen serie. Namnet Costanza, i sin tur, är taget från Jerrys klasskamrat från college, Michael Costanza. Undrar hur mycket cred han har fått.

Det finns så många och så mycket som är roligt. För det är ju inte bara uttalade komiker som är roliga. Ibland kan det torraste man kan se eller höra även uppfattas som stor humor. Bo Ringholm, Carl Bildt och Anders Björck är bra exempel.

Du har säkert själv sagt att något är ett skämt. Antagligen är det också det och då inser du att det inte behöver vara klätt i peruk och lösnäsa för att det i slutänden ska vara roligt. För ju längre tid det går efter pinsamma händelser, desto större chans har de att bli roliga. Det är ju vårt sätt att skapa distans mot sådant vi upplever som obehagligt.

Jag tar chansen att återkomma i ämnet istället för att trötta ut dig. Det skulle bara bli allt annat än roligt.

11 svar to “Bigus Dickus.”

  1. Fredo Says:

    Jag flyttade den här texten och då försvann det kommentarer. De var följande:

    Ladymutant
    Scenen med “biggus dickus” i life of Brian är nog en av humorhistoriens största fullträffar. Särskilt just det där när de bara inte KAN hålla sig för skratt. Jag undervisar 14-årigar, och i den klassen är det just killarna som håller på att skratta ihjäl sig så där som romaren gör; de försöker verkligen hålla sig, Robert är värst, han kan rusa ut ur klassrummet under ett skrattanfall och först tror man att han fått hjärtinfarkt eller nåt…
    Skratt är the shit.

  2. langri Says:

    Det märks att vi är jämnåriga. Och att vi har samma referenser när det gäller humor. Du tog mig på en resa från fjortonsårsåldern fram till idag i den här texten. Rubriken är klassisk Python. Closseau var en humorhjälten i högstadiet. Vi grabbar brukade bänka oss för att se Sellers säga repliken ”not now cato, this is not the time…This is the time!”. Och så garvade vi för femtielfte gången i rad när den osportslige inspektorn missar hoppsparken mot den intet ont anande Cato.
    Och George Costanza. Vad kan man säga? En uppenbarelse. Kungen bland sidekickar. ”Cause I’m Costanza – lord of the Idiots”.
    Underbart!

  3. Jorid Says:

    George Costanza er utrolig morsom! Jeg kan se gamle episoder av Seinfeld om igjen og skratta like mye…
    Men du glemte visst Albert og Herbert? Det er kanskje lite pinsamt å innrømme det, men jeg syns de også er morsomme… Eller rettere sagt: jeg syntes det før i alle fall, det begynner å bli noen år siden de var på norsk tv 🙂

  4. Fredo Says:

    Jorid: Albert och Herbert. Helan och Halvan. Buster Keaton. Steven Segal. Det finns många jag väljer att inte skriva om men som är roliga också. : )

  5. jdawg Says:

    jag bara ler hela vägen! Skrattar nog mest åt Steven Segal:-)!

  6. MS Says:

    Här kan du lyssna på Yngve Gamlins underbara språkkonst
    http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/unit.asp?unitID=1280&pageNo=2&pubID=340989

  7. Fredo Says:

    MS: Tack. Det är den jag refererar till. Underbar. Han skulle kunna göra Churchill, eller det är väl det han gör. : )

  8. jdawg Says:

    har gått och garvat åt bigus dickusscenen hela helgen. undervart!

  9. langri Says:

    Lyssnade på Gamlin nu. Herregud, vad roligt – vilket musikaliskt och språkligt geni!! Underbart!

  10. Kussen Says:

    Sitter och flinar genom läsningen och ser filmklippen i ögonskuggan… Hysteriskt kul.

  11. what is 5htp Says:

    Nice post. I learn something new and challenging
    on sites I stumbleupon on a daily basis. It’s always exciting to read through content from other authors and use a little
    something from their web sites.

Kommentera

