Meningen med livet – del 2.

Dags att gå ner i djupet igen. Eller, vafan, det är ju min vardag och inte behöver jag dyka speciellt djupt för det. Men du kanske upplever det som deeeeeeeeep. Det är ingen fara. Jag ska försöka vara tydlig, om det nu går.

I livet dyker under stundom små tillfällen upp då vi, om vi är på alerten, kan ana något större. Men bara för ett ögonblick. Men de finns där. Det har du säkert lagt märke till. Jag pratar till exempel om små pauser i en diskussion där du redan i förväg vet att det är där som just du ska säga något begåvat. Och om du inte gör det fortsätter pausen ytterligare en halv sekund, som för att se om du har fattat. Om du inte har det går såklart ordet över till din vän eller kollega som genast börjar prata.

Men om du är på tå, är det dessa små pauser som är dina avgörande stunder att förändra eller påverka. Det är som om ödet fryser livet i strålkastarskenet och du sitter på första parkett och är redo att medverka i skådespelet. Ta chansen. Jag lovar att det blir så mycket roligare och mer meningsfullt då.

Men för att du ska komma tillbaka hit och läsa mer istället för att ringa psykakuten, för min skull, vill jag backa bandet lite. Vad är det jag menar med små pauser och hur kan jag påstå det jag säger? Ja, jag skyller helt enkelt på det vi kallar medvetande. Och som jag har sagt tidigare kommer jag inte att hänvisa till någon utbildning eller forskning i ämnet. Bara utgå ifrån mina egna erfarenheter. För dem kan ingen ta ifrån mig. Det är för många som citerar andra. Nu kanske det är dags att bli citerad.

Säg att du är på väg till jobbet. Om vi säger att det tar 30 minuter i genomsnitt kan vi utgå ifrån att du blir bombarderad med tusentals reklambudkap du antingen noterar aktivt eller bara i ditt undermedvetna. Gott så. Då har mina kollegor lyckats etsa fast sina varumärken i din själ och du kan känna dig lite lyckligare nästa gång du handlar tvättmedel.

Men om du öppnar ögonen och aktivt försöker se dig omkring på vägen till jobbet blir det skillnad. Alldeles framför dina fötter, uppe på ett tak eller bakom ett fönster händer det saker som pockar på din uppmärksamhet och som kan betyda något. Små ledtrådar till meningen med livet spelas upp omkring oss dagligen, vare sig vi vill det eller inte. Vad det är, kan bara du själv svara på. Men glöm inte bort att vara medveten på ett medvetet sätt. Det går inte att fejka. Om det inte fungerar är du antingen för stressad eller så har du inte fått ditt morgonkaffe.

Hand i hand med detta finns den så kallade synkroniciteten, den meningsfulla slumpen. Du känner igen den när den händer. Om du är öppen för den. Men för att hänvisa till Ladymutants hjältemyt är det också här som en paradox sätter snavben för dig. Precis när du tycker att livet känns lätt och du håller på att komma någonstans blir det plötsligt omöjligt att komma vidare. Ett hinder tornar upp sig framför dig. Och du vet inte hur du ska komma förbi det. Det är här utmaningen kommer. Och fanns den inte skulle heller inte livet som vi känner det finnas. Utveckling kräver motstånd. Och din uppgift är att ta utmaningen vid hornen och vinna över den.

Du har någon gång säkert tänkt en stark tanke om att förändra något i ditt liv. Det kan till exempel vara att byta jobb, som jag personligen tycker är ett mycket bra exempel. Du har gått och grubblat ett tag och kanske börjat se dig om vilka möjligheter, ingångar eller kontakter som finns till hands. Det är just innan du tänker denna första seriösa tanke om förändring som själva förändringen startar. Fast du inte har en aning om att den har det.

Tänk dig ett enormt kvarnhjul som långsamt snurrar åt ena hållet. Eller, säg att ditt liv består av 1000 stycken kvarnhjul som snurrar åt samma håll. De snurrar med samma hastighet och om du skulle sätta handen på dem skulle den bara studsa bort. Det är enorma krafter vi pratar om här. Men om du i ditt inre bestämmer dig för en avgörande förändring av din livssituation kan du se att några av hjulen långsamt börjar sakta ner, för att sedan stanna ett ögonblick innan de börjar rotera åt andra hållet. Och har de väl börjat snurra åt andra hållet kan inte ens den starkaste hand stoppa dem. Du är på väg att uppfylla din önskan.

Oj, vad klockan går. Jag fortsätter en annan gång.

6 svar to “Meningen med livet – del 2.”

  1. MS Says:

    ”vara medveten på ett medvetet sätt” är en klockren beskrivelse.
    Själv känner jag mig närmast medvetslös….

  2. Fredo Says:

    MS: Ja, det blir lite poesi av det ibland. Den här texten satt jag inte och grubblade på hur jag skulle formulera. Den kom som ett rinnande vatten. Det var nästan lite läskigt att se hur fingararna rörde sig över tangentbordet, lite snabbare än hjärnan.

  3. Katrine K Says:

    Du skriver så bra om dette. Håper det kommer en ”Meningen med livet-del 3” også. Jeg vil lese mer.

  4. Fredo Says:

    Katrine: Det gör det. Nästa gång ska det handla om ”flow”.

  5. langri Says:

    Så klokt skrivet. Att pauserna är vår tid i rampljuset, är en riktigt bra beskrivning, för så är det ju. Och vi vet det – åtminstone undermedvetet.
    Jag kallar den medvetenheten ”att stå på tå” för att vara närvarande i nuet.

    Har själv bytt spår/karriär. Och det är som du säger: ett kvarnhjul som man sätter i rörelse. Men det kan gå fort när det väl börjat snurra. Jag bytt spår på mindre än ett år. Så fort kan det gå – om man vågar:-)

    Skriv mer. This is good stuff, Fredo!

  6. jdawg Says:

    Fan fredo, det här är riktigt bra! Tror många, många nickar igenkännande. Tänker också på hur dörrar öppnar sig när vi väl vågar ta klivet mot det nya, likaväl som det dyker upp prövningar. Ser fram mot part 3 som alla andra. Ska bli spännande att se vad du har att säga om ”da flow”!

Kommentera

