Tajta jeans. Förbannade jeans.

jeans2.jpg

Jag skulle aldrig få för mig att skriva om mode. Inte heller visa upp några bilder från senaste shoppingturen. Det finns det andra som gör mycket bättre. Men om jag bara skulle skriva lite om ett enda plagg skulle det i så fall bli jeans. Dessa djävulens underverk. För det går ju inte låta bli att älska att hata dem.

Jag vet inte hur många jeans jag har förbrukat genom livet men det är säkert minst lika många som antalet utarbetade barnarbetare. 80-talets modeller höll bättre kvalitet. Och var fulare. Jamen kom igen, sten- och snötvättat, lite för korta byxben och en väl tilltagen midja, som slutade strax under armhålorna. Tilltagen så att collegetröjan kunde stoppas ner. Mackan med de blekta hårslingorna a la Tommy Nilsson vek även ner själva kanten på jeansen, över det centimetersmala ledade bältet. Och längst ner – vita tubsockar i seglarskor.

Vilket.

Jävla.

Spektakel.

Tack, Silverfirren för inspiration och tips på hur man accentuerar med eftertryck.

Det var Crocker som gällde då. Lee var för töntar. Idag är jag själv en tönt, eller det kanske bara är mer accepterat helt enkelt. Som det kan bli med sådant man först inte känner till så väl. Men som läget är just nu är jag riktigt nöjd med de modeller jag har. Ett par Lee, intefanvetjagvadmodellenheter, som sitter lite boot cut, men ändå inte. Bara lite lätt utsvängda. Skönt stela och otvättade, nötta lite snyggt. Så ett par mörkblå Wrangler som är helt raka i modellen. De är nog de snyggaste jeans jag någonsin haft. Och Gud förbjude att jag ens försöker jämföra med de jag stoppade ner collegetröjan i 1983. Jag hoppas att de blev till shorts och inte hamnade på någon stackars hemlös.

Sen finns det några till jag använder lite mer sällan. Ett annat par Lee som ser ut som om de varit med om en drive by shooting. Fast utan blod. De var slitna och trasiga när jag köpte dem och är idag mer slitna och trasiga än någonsin. Och här undrar jag var egentligen gränsen går för coolt trasig och jävligt trasig. Har det med att göra hur gamla de är, eller är det en idiotisk fråga eftersom de flesta nya jeans strävar efter att se just gamla ut? Det där är en paradox jag med varm hand lämnar över till modemaffian. Trasiga är de i alla fall och skulle jag inte ha Björn Borg-kallingar (nej, nu nämnde jag ju ännu ett klädmärke) som håller upp paketet, skulle det bli lite… ja, exponerat.

Sen köpte jag ett par Levi’s Twisted jag använde några gånger innan jag insåg att jag aldrig kunde bli lika frän som den där killen i reklamfilmen som kunde vrida kroppen ett helt varv och ändå vara cool och få tjejer. Fyfan för reklam. Det är ju bara ljug.

Sen har jag ett par svarta Cheap Monday med stuprörsben. De är snygga och går bra ihop med kavajen från slutet av 60-talet som både min farsa och jag, med misslyckat resultat, har försökt festa sönder. Den är som en rustning och när jag visar den för dagens skräddare skakar de bara på huvudet. ”Sånt här görs inte längre” säger de och tittar på mig som om jag kom från en annan planet. Och vem vet, det kanske jag gör.

Slutligen, mitt absolut sämsta köp alla kategorier. Ett par svarta Cavallijeans som är helt spraymålade i silver metallic. Och på sidan, en ursparad bild av en revolver. Coolt som fan och är, om jag inte har helt fel, även ganska hett idag. Jag köpte dem till en fest och glömde antagligen hjärnan hemma eftersom jag pungade upp 1700 för dem. Men det kostar väl dagens normala jeans. Det här var för snart 5 år sedan. Men de ligger fortfarande i garderoben. Och skulle jag glömma bort dem är min fru inte svår att ge mig minnet tillbaka. Jag kanske gör världens dyraste shorts av dem till sommaren.

Anledningen till att jag inte brukar skriva om mode eller visar upp vad jag har på mig är enkel. Det skulle bara se löjligt ut med bilder på en kille i grå mysbyxor och svart T-shirt med Allram-tryck, med en uppäten burk B&J New York super fudge chunk på skrivbordet bredvid sig.

Det är det fan ingen som vill se.

6 svar to “Tajta jeans. Förbannade jeans.”

  1. Jorid Says:

    Måtte åttitallsmoten aldri, aldri komme tilbake… Jeg rodnar med tanken på hockeyfrisyrer og stonewashed jeans og collegetröjor og rosa sko. Gud, vad fult det var!

  2. Mia Says:

    Kolla dehär: http://basincityblues.wordpress.com/2006/11/22/trendigt/

    Så ska det tydligen se ut nu för tiden. Jag vägrar.

  3. Joshua_Tree Says:

    Ingen som vill se!? Jag vill se de sista jeansen i uppräkningen! 😀

  4. jdawg Says:

    Jag vill gärna se också! Kom att tänka på när jag gick i sjuan och hade mina nya cowboyboots utanpå jeansen…inte så snyggt:-) Men man frågar sig om dagens priser verkligen är vettiga? För jeansen alltså.

  5. amanda Says:

    hej väldigt snygg blogg jag heter amanda

  6. Cid Says:

    hahahahaha det va ju världens roligaste text! skitbra!! helt super HAHAHA!

Kommentera

