Reservoir dogs.

 anger_management.jpg

Internet och bloggarna krymper världen. Människor kommer närmare varandra och vissa möten resulterar i fruktbara samarbeten. Andra i livslånga relationer. Det är den ljusa sidan. På den andra hittar man mobbning, avundsjuka, missunnsamhet, rädsla och intolerans. Egenskaper som definierar oss som just människor. Och Darth Vader.

När jag surfar runt på andra bloggar fastnar jag ibland i den taggtråd som omger, inte bara ett enskilt inlägg, utan även en hel blog. Då är det svårt att ta sig loss, vare sig man vill eller inte. Och samtidigt som jag får en bitter smak av alla personangrepp och sandlådebråk, kan jag heller inte klandra de som gör det. De har säkert anledning att försvara sin kunskap inom ett visst ämne, sin politiska övertygelse eller genom att bara bygga sitt personliga varumärke. För vem vill vara tråkig? En av bloggarna har till och med uttryckt att han var tvungen att anta en tuffare attityd för att inte behöva ta skit. Hmm, låter inte det som en dag i grundskolan?

Några gånger har jag kommenterat med något sarkastiskt och gör mig således inte till en bättre individ än de som sitter i sandlådan och gråter. Det brukar ibland även resultera i att jag får sand i ögonen och kanske en hink i huvudet. Men då gäller det att inte ge igen. Och så länge jag klarar av det finns det nog ändå hopp för världsfreden. Men så länge detta pågår i den virtuella världen, kommer det också göra det i den verkliga. Tro mig.

Om meningen med livet handlar om att angripa och attackera istället för att omfamna och krama ser framtiden mörk ut. Oavsett om växthuseffekten upphör imorgon. Det här är mer en önskan än en uppmaning till alla bloggare där ute. Utgå ifrån att alla är människor, även du själv. Då blir perspektivet annorlunda i samma stund du tänker ge någon destruktiv kritik.

PS. Mikebike berörs inte av detta då han har patent på att kasta skit på andra. Men det är bara för att han gör det med kärlek.

4 svar to “Reservoir dogs.”

  1. Madison Says:

    Usch ja….jag var nere å vände i den där sandlådan för ett tag sen då en otroligt obehaglig människa dök upp på en annan blogg och sedemera dök upp på min blogg. Jag var tvungen att köra sandlådetaktiken för att bli av med honom…hmm…efteråt var det lite intressant och känna efter hur man funkar som människa. Det är ju inte att rekommendera men ibland är det jävligt skönt att be nån bara dra…liksom…

    Ha de gott!

  2. Vanja Says:

    It´s the dark side of the moon… en jädrans balansgång vissa dagar kan gå som en dans andra… ett bra sätt att hålla sig integrität är att bara ha bilder i bloggen… då lämnar man tolkningen till andra… fegt? Kanske. Eller så vill man bara ha det så. Kommentatorfälten förblir nog slagfält för vissa hur man än vänder och vrider på det… (fasen vad jag ordvitsar nuförtiden!!! Grrr måste sluta med att vara så jädrans vitsig och bara vara rak, ärlig och lite sådär lagom mystisk) 😉

  3. ms Says:

    Ödmjukhet är en utrotningshotad bristvara i den här pseudovärlden.
    Tyvärr.

  4. jdawg Says:

    jag hör dig och ställer mig bakom dina ord. det gör lika ont härinne som i verkliga livet. att uttrycka en annan åsikt betyder inte att man behöver vara otrevlig.

Kommentera

