*** TILLFÄLLIGT AVBROTT ***

Veckans ord: Hårddiskkrasch.

Man kan nästan höra ljudet. Den lille stackaren stod och pep på morgonen när jag skulle kolla nyheterna. Som en ekorre som fastnat med lillfingret i dörren. Tryckte på lite F1 och F2 men det blev inte bättre. Inte ens efter en hederlig omstart. Diagnosen är kraschad hårddisk. Och om vi vill ha tillbaka informationen på disken (ja, tack) så kostar det tydligen mellan 8 och 15 lakan. Eller varför inte en miljon? Det är ju en ”smart” affärsidé att rippa folk på pengar som vill ha tillbaka sina bilder på barnen och diverse musik.

Men vad är väl en hårddiskkrasch om inte en prövning för tålamodet? Och hittills har jag klarat mig undan att klättra upp i ett torn med ett gevär. Vi får en ny disk på garantin. Fast den gamla disken får vi inte behålla. Vad i helvete ska Dell med den? Jag gjorde en jämförelse med om man krockar bilen och har bagaget fullt av resväskor. Dem får man ju tillbaka innan bilen går till skroten. Fast det kanske är en hopplös jämförelse. Jag blir gärna lite naiv när jag blir upprörd.

Andas.

Så. Nu känns det bättre. Återkommer med del 2 av ”Brösten” på en ny fräsch dator om några dagar.

13 svar to “*** TILLFÄLLIGT AVBROTT ***”

  1. N|. Says:

    Du har inga datatekniker med kylrum i närheten. Så räddade jag viktiga saker från en laptop som havererade. Plockade ut disken, in med den i kylrummet, koppla in den i en annan snabb dator och kopiera det viktigaste.

  2. Fredo Says:

    Jag tror inte det. Men jag hoppas att slutgiltig diagnos inte är klar än. De kan finnas hopp om att få tillbaka informationen. Alternativet är att slänga in den i brasan. Eller frysa ner den till någon gång i framtiden då det är hur lätt som helst att väcka kraschade diskar till liv : )

  3. N|. Says:

    Ställ ut datorn ett tag (om ni har minusgrader) och starta den sedan med en extern hårddisk.

  4. Vanja Says:

    Jobbigt jobbigt å jävla Dell. Har du testat Magic Recovery ? Kostar typ en tusing men vi lyckades rädda allt på våra 2 krashade (och till synes ohjälpligt omedgörliga) hårddiskar.

  5. Fredo Says:

    Vanja: Nä, men jag har testat Valium och TREO COMP. Det hjälpte inte heller ; ) En tekniker hade också låtit en intagen på häktet i Huddinge sitta ute med hårddisken i natt. Utan annat resultat än att ansvariga på häktet kommer att åtalas för misshandel.

  6. Vanja Says:

    Prova att smula ner en alvedon intraventiöst i Firewire-ingången. Då blir det lite snabbare effekt.

  7. ms Says:

    Jaja… försök skylla på sånt där tekniskt istället för att skriva.
    på originalsidan i stället för här på kommentatorspåret, menar jag…
    Hört talas om skrivmaskin och scanner?😉

    F´resten, Fredo
    en BullshitBulletin-tshirt?
    Det vore rätt läckert va?

    Ska nog tamefasiken skaffa mig en sån…

    ûbercoolt!

  8. Lotta Says:

    Inte är du naiv, inte. Jag tycker att det låter som en rimlig jämförelse. Fy tusan vad jag hatar teknik! Om den inte funkar då, då. Och det gör den ju mer sällan än ofta.

    Väntar med spänning på brösten 2….att läsa din blogg är som att få en present varje dag. Jag gör det alltid när jag sitter själv, jag läser långsamt och njuter av varje ord! Tack.

    Och ja….jag jobbar på rökningen. Som en vän till mig sa: ”Gud va 80-tal!” (att röka då alltså) Och 80-talet i all ära, men….

  9. Dr Freeman Says:

    Fredo, du glömde nog bara det viktigaste. Use the force!
    men jag håller med ms, en bullshit bulletin t-shirt!!!! Yeees!

  10. Magnus Says:

    Ajdå. Sånt är mindre roligt men man kommer över det.

  11. Fredo Says:

    *** Denna text är skriven på maskin och därefter inscannad ***

    Tack alla förstående människor. Hittade kopior av bilder på barnen på en dvd så där känns det bra. Idag får jag veta om bröllopsbilderna finns kvar hos fotografen. Eller inte.

    Hmm, det snackas om en BullshitBulletin t-shirt. Mycket bra idé. Jag tar fram ett förslag.

  12. N|. Says:

    Jag fattade inte hur folk menar att det skulle gå bättre att skriva för hand och sen scanna in när datorn ändå inte fungerar…

  13. Langri Says:

    Låter som en ”ritt” med hårddiskkrasch. Stackare!

Kommentera

