En stolt arbetare.

ad.jpg
Är du stolt över ditt jobb? Går du till jobbet varje dag och tänker: Fan, vilken nytta jag gör hela tiden? Då är du nog en av få. Inte ens jag, som ibland brukar påstå att jag har världens roligaste jobb, är säker på om jag har det. Men så där är det nog med alla. Det har inte med jobbet i sig att göra, utan mer med ens tillvaro i livet. Ens plats i livet.

Jag tänkte berätta lite mer om mitt fantastiska jobb inom reklamen. En del vet precis vad jag pratar om. Andra har inte en aning. Reklam är för många en massa jävla blad som dimper ner på hallgolvet eller i brevlådan och som kort därefter förpassas till insamlingen, innan den går vidare till återvinning. Och så är cirkeln sluten.

För en del är reklam en massa avbrott i favoritprogrammet på tv eller i favoritlåten på radio. För en del är reklam lögn och förbannad dikt om en vara eller tjänst. För en del är reklam djävulens verk. Då kan du tänka dig att allt detta måste jag komma ihåg varje dag jag går till jobbet. Gör jag inte det är jag inte bättre än människors uppfattning om reklam. Och då är jag rökt. Och en rökt reklamare är en död reklamare. Åtminstone i mina ögon.

Men det är bara början. Jag måste även tänka på att kommunicera varan eller produkten så att den blir mer intressant än bilen med motorstopp i den andra filen. Att den blir mer intressant än vädret, vilka program som går på tv och till och med mer intressant än vad din kära mor har att säga dig i telefon på söndag förmiddag.

Har jag uppfyllt dessa krav kan jag åtminstone vara säker på att de som reagerar eller responderar på reklamen har tilltalats av något i den. Något som betyder något för dem. Och då betyder det också något för mig. Det här är egentligen en grundläggande regel för hur man bör tänka när man jobbar med reklam. Sen är det klart att ett gott hantverk sätter extra glans på det, men utan insikten och respekten blir det bara till en polerad bajskorv. En sån där lackad älgskit som tyskarna hänger kring halsen. Snacka om att sälja konserverad gröt. Men jag antar att man aldrig ska underskatta mystikens kraft.

Vi säljer idéer. Och idéer kommer på löpande band, från alla – till alla. Överallt. Hela tiden. Och så går de ut som små vibrationer i universum. Och de slutar inte darra förrän någon annan har fångat dem i sin idéhåv. Ibland av någon i Bombay men ibland av en konkurrent i samma stad. Men då kallas det idéstöld. Vi borde veta bättre, om vi brydde oss om hur livet fungerar. Finns det då egentligen något egenvärde i att ta fram helt nya idéer? Ja och nej är svaret på den frågan.

Ja, för att nya idéer retar sinnen och bryter vallar. Nya idéer spränger gränser och flyttar medvetanden. Nya idéer stimulerar och irriterar. Nej, för att de kan vara svåra att förstå. Det är lättare att ta till sig ett budskap om det är baserat på något man känner igen, då hjärnan blir belönad och man bli mer mottaglig. Därför är diskussionen om att låta sig influeras, att låna eller att stjäla snyggt, befängd och hör inte ens hemma på branschtidningarnas bakgårdar. Fast det är där den gror.

Det här är inget bra slut, men klockan går och jag ska upp igen om några timmar. Upp och fundera ut något som är mycket viktigare än ditt liv. Så kanske du börjar gilla reklam du också. Till slut.

2 svar to “En stolt arbetare.”

  1. Matti Says:

    Att dra på sig en silikonhandske, smörja in den med bedövningssalva
    och handplocka ”faesis” ur en misshandlad kropp är också ett jobb.
    Tro mig. Been there!
    Ett riktigt skitjobb…

    men att se en tragisk kropp kunna andas normalt, vila ut en liten stund
    det är värt varenda landstingskrona i lön

    en dag ligger jag själv där och kippar efter andan
    eller har ont i nåt trasigt

  2. Matti Says:

    Stolt arbetare? Svar Ja!

Kommentera

