Idrottioter.

Jag älskar verkligen sport. Få händelser i livet kan vara mer känslomässigt laddade som när någon eller ett lag gör det där extra och vinner ett mästerskap, eller bara slår ett rekord. Jag har skrattat, gråtit, förbannat och hyllat. Jag har suttit tyst och känt marken under mig försvinna.

Men.

Det finns också sporter som bara gör mig förbannad. Eller, inte sporter i sig, utan händelser inom dem som är obegripligt korkade. Okej då, proffsboxning är en sport jag inte kan tycka är vare sig underhållande eller intressant. Sen får Ingemar Johansson-fans och Paulo Roberto säga vad de vill. Det fanns kanske en period i historien då det var intressant men ju längre tid det går, desto sunkigare känns det. Man kunde ju modernisera James Bond, så vafan.

Nä, jag tänker på den vite mannens sport no.1 – ishockey. Och nu kommer jag få halva Sverige på mig som svär i kyrkan, men så är det. Jag får ta några stygn. Själva spelet i sig är underbart. Alla sköna dragningar, alla köksvägenmål och alla avgörande OS-straffar likaså.

Det är slagsmålen jag inte klarar av.

Och i slutspelstider som dessa blir bara bilden av den vite mannen till en karikatyr av sig själv, som den varelse som en gång byggde världen och som nu är på god väg att förgöra den. Iklädd helskägg och pickskydd.

Det är den enskilda händelse inom sporten som skulle kunna få mig att emigrera till mars. Sen finns det såklart en handfull andra sporter som bara är obegripliga.

Gång. Att ta sig fram på det näst snabbaste sättet, så snabbt man kan. Jesus H. Christ on a popsicle stick.

Bandy. Sätt ihop ett helt lag, men ge bollen till en kille som inte passar förrän den sitter i mål. För att inte tala om målvakten. Ja, jag kanske tar den här straffen. Om jag får bollen i pannan.

Trav. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Gud, vad skönt att få klaga lite. Inte ens en syntetbuddist som jag själv är felfri. Däremot gillar jag tennis. Varje söndag förmiddag kör vi en timme. Det är extra kul eftersom vi har två äldre gentlemän på banan bredvid. Idag hörde jag att den ene av dem klagade på att tanken inte hängde med. Kroppen ville och var inte nämnvärt stel. Det satt i huvudet.

Och förutom att jag fick en ögonblicklig association till ”Om du kunde hälsa på dig själv i framtiden” tänkte jag också att det är så där jag vill bli när jag blir gammal. Vid 75 års ålder stå och slå snåla grundslag, för att plötsligt blixtra till med en back hand-passering. Då får gärna tanken komma lite efter om den vill.

7 svar to “Idrottioter.”

  1. kalyana Says:

    hihi.. haha.. mm! å varje dag är det minst EN hockeyspelarson/dotter som kastar sig i gruset o skrikersparkarsliterhår bara för att de kom tvåa. i matkön.

    mer tennis åt folket..

    ~metta~

  2. Fabbe Says:

    Gud va skönt att jag inte är ensam att inte uppskatta ishockey, som bara är en ursäkt för mindre begåvade män att få slåss i organsierad form med för stora skydd.

  3. Joshua_Tree Says:

    Själv stör jag mig mer på att hockey ska vara så jävla pk i Sverige. Det SKA slåss och ösas okvädningsord, det hör liksom till. Annars kan man ägna sig åt innebandy istället.🙂

  4. Madison Says:

    Mmm….preciis…gång…vad är det för nåt egentligen, springa långsamt och gå fort…gaah…. Tresteg är en annan ”sport” som förundrar mig lite…alltså vad är grejen med att skutta tre steg?? Varför inte 5 steg eller 7 steg…?? Sen är jag med dig helt att ishockey är sporten. Och AIK är laget….men det visste du ju eller hur…;)

  5. jdawg Says:

    helskägg och pickskydd, mmm…..oj, alltså vad jag ville säga är att det var en jävligt bra text🙂 fast hockeyn förblir en favorit för mig, trots inslagen av agressivitet. hade gärna sluppit den, men trots allt är det nästan lite fångulligt med vuxna män som blir arga och puffar på varandra med stora kuddar på händerna. ungefär som de gjorde på dagis. utan skägget förstås.

  6. matte_musik Says:

    bah sport på tv. ut och spring istället för att tro att ni någon gång kunnat bli så bra som de på tv.

    Gottcha!

  7. Fredo Says:

    Matte_musik_apple_wizard: Jag ligger i startgroparna, som förvisso är fyllda av lera nu, men snart så. Funderar på att köra terränglöpning i år. Man får sån fin brun färg av det har jag hört.

Kommentera

