Far och flyg.

twa.jpg

Jag tror att det är tack vare min far jag går med näsan i vädret genom städer jag besöker. Inte av högfärdighet utan för att jag dras till god arkitektur och design. Och det finns en genre jag blir speciellt knäsvag av och det är flygplatser.

Bilden ovan visar JFK Terminal 5, ritad av Eero Saarinen. Fotograferad av Ezra Stoller. Och det är nog fanimej det snyggaste som går att se på. Som en myrstack i genomskärning. 60-talsdesign när den är som allra bäst.

Tittar du noga kanske du får se Leonardo di Caprio springa förbi med Tom Hanks i hälarna.

7 svar to “Far och flyg.”

  1. Lotta Says:

    Mmmm…Mycket snyggt!

  2. Madison Says:

    Åker snart till New York igen å landar på…Newark….finns det fulare flygplats tro?? Nästan lite Östtyskland över hela bygget…

  3. hobbyfilosofen Says:

    Vackert!

  4. Vanja Says:

    fanimej! Den ser nästan animerat dubbelbottnad ut. Är den verkligen på sant?🙂

  5. Vanja Says:

    Jag drömde om den här platsen inatt bara för det. Den måste ha gjort kraftigt intrång i min hjärna.. Jag var där och rekade inför nån kommande president eller nåt liknande… Weird. Känns som jag har varit där förut, sådär dejavu-oförklarligt. Jag måste vara en alien.

  6. Fredo Says:

    Vanja: Skönt att höra att det finns fler som inte känner sig hemma här på jorden ; )

  7. Magnus Says:

    Saarinen är en av de största, han har ritat en del snygga hus inne på Manhattan också.

Kommentera

