Sjukt besök.

Sitter i min yrsel och hör något tassa omkring på altanen utanför. Jag tittar ut och en skugga försvinner snabbt runt knuten. Jag smyger runt till framsidan och kikar ut bakom en gardin. Där står han. Herr Förkylning. Med sin bleka kropp och stripiga hår. Som Gollum.

Han knackar på dörren och jag går motsträvigt fram för att öppna. Jag vet att det innebär fara. Ändå gör jag det. Jag öppnar en liten glipa men hans knotiga händer griper tag i dörren och vräker upp den med ett brak. Hans gula ögon stirrar igenom mig och jag är förstenad. Han tar ett skutt upp på mig och kopplar ett grepp runt min hals. Hans kalla händer kniper åt. Hårdare. Hårdare. Jag får ingen luft.

Han öppnar sin mun och sticker ut sin köttiga tunga. Han låter den löpa över mitt ansikte, hals och öron. Han kramar hårdare med händerna och skjuter in sina tjocka tånaglar i mina knän. Jag känner smärtan som en eld genom hela kroppen. Jag lyckas hosta till och en grön klump flyger rakt in i hans ena öga. Han skriker och släpper taget. Jag sparkar ut honom och ska just stänga. Då hör jag ett fönster krossas i köket.

Det är hans kompanjon. Glasbitar gnisslar mot stengolvet och fuktiga, lätta fötter hoppar genom köket och ut i hallen. Jag har inte en chans. Han hoppar upp på min rygg och kopplar det slutliga greppet om mig. Det enda sättet att vinna nu är att vila. Och det är det sista jag tänker på när jag ser hans brinnande ögon i spegeln.

Jag låter honom vara kvar och tar några djupa andetag. Det är dags. Efter helgen har han försvagats och jag kan kasta ut honom tillsammans med fuktiga sängkläder från balkongen. Ner i det som är kvar av vintern. Rakt in i den tidiga vårens famn. Där går han upp i rök. Och kvar ligger bara en svag doft av lavendel.

6 svar to “Sjukt besök.”

  1. SG Says:

    Jag sparkade precis ut honom från min balkong. Skönt att bli av med kräket!

  2. Matti Says:

    På min skärm ser din blogg ut som en PlasmaGollum.
    VeteFan vad som hänt…
    Jag kanske borde gå och lägga mig?

    Mysko e de iaf

  3. Vanja Says:

    Det var nog tamejfan det finaste jag har hört! Skaru ha ett fikon?? 😀

  4. Bull Says:

    Du är utmanad!
    Varför det nu kallas så? Bloggcopy är ett eget språk…
    Lite egendomligheter a la Fredo kanske?

  5. Lotta Says:

    Oj det verkar vara en fruktansvärd upplevelse att bli förkyld för män 😉

  6. kalyana Says:

    -kastar över en apelsin-

Kommentera

