Färdigskrivet.

Det låter dramatiskt. Det låter till och med som om det skulle vara slutet på allt. Men det är det inte. Det är bara svt som vill ha hjälp med att få några påbörjade noveller färdigskrivna. Och jag tänkte hjälpa Herr Nesser. Det kan han behöva.

Magkänslan säger att hans berättelse passar mig. Hans böcker tilltalar mig i alla fall. I synnerhet ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö”. Nu har jag en månad på mig att täppa igen det hål han har lämnat efter sig. Ett hål av ond bråd död och annat jävelskap. Och det är bäst att jag ser upp så att jag inte ramlar i innan jag har fyllt det. Just nu går jag på kanten och sneglar ner. Och på klockan. Och ner igen.

Kanske struntar jag i det och skriver en egen som någon annan får avsluta. Det är så man ska tänka om man vill bli något. Men det är nog bäst att gå i fotspåren ett tag till. Jag har inte bråttom. Det hade inte Herr Nesser heller innan han började skriva böcker vid 38 års ålder.

4 svar to “Färdigskrivet.”

  1. hobbyfilosofen Says:

    Jag tänkte också på att fortsätta en av berättelserna. Eller egentlig alla, för det vore skoj. Men så såg jag at man endast fick leverera en fortsättning. Och om man ”vinner” får man endast äran av att bli publicerat. Inga pengar. Alls. Och då tappade jag lusten. Inte det att jag är så himla girig, men varför ska SVT, förlagen och den professionella författaren tjäna pengar på en story som jag skriver? Det känns inte rätt…

    Var Nesser 38 när har började skriva? Jag får börja jag med då. Differensen mellan min och hans ålder då är inte så stor… 😉

  2. SG Says:

    Har du fått chansen att skriva manus? Film, typ? Grattis som fan i så fall!
    Riktigt kul!

  3. Fredo Says:

    Hobby: Visserligen, men jag ser det inte så. Vem som helst får tjäna hur mycket som helst, bara det är jag som vinner. Enkel Tao-filosofi eller nåt. : )

    SG: Hehe, nä riktigt så bra är det inte. Om du kollar in svt.se och går vidare till ”skriv slutet” eller vad det kan heta, så ser du vad det handlar om. Och du är lika välkommen som jag att anta utmaningen.

  4. johnny Says:

    ska bli spännande att se hur det blir fredo. tror det passar dig som handen i…ja du vet. Lycka till!

Kommentera

