Slutet på historien.

Då så.

Här är pdf-filen med Nessers text, med mitt slut inklippt. Det är som att kasta sig ut för ett stup. Inte värre än så.

slutet-pa-historien.pdf

16 svar to “Slutet på historien.”

  1. Andreas Says:

    Fredo, my man. You are the master. Fantastiskt!

  2. Fredo Says:

    Tack Andreas. Skönt att det var du som var först ut bland ”sågningarna”. : )

  3. jdawg Says:

    Fredo, du knäcker Nesser. Jag läser hellre din bok, helt ärligt. Ditt sätt att använda språket kommer leda långt. Antagligen vinner du tävlingen. Det borde du göra. Grattis!

  4. Fredo Says:

    Såja. : ) Var inte rädda för att såga eller stryka mothårs. Annars kanske jag får hybris.

  5. Eva Says:

    Hej
    Jag tycker om din version, särskilt början. Mot slutet blir det kanske lite rörigt, eller hur ska jag säga, du vill verkligen besvara alla planteringar som Nesser gjort i sin text. Fast det är ju å andra sidan en rent personlig smaksak, jag gillar själv lite mer öppna/obesvarade slut och ingen vet ju egentligen vad juryn är ute efter. Jag har själv skrivit ett slut till Nessers, fast jag har ingen blogg att lägga ut det på😉.
    Lycka till.

  6. Fredo Says:

    Eva: Vad kul att du också har skrivit Nessers. Den vill jag gärna läsa. Ja, det blev lite mycket att knö in där på 1200 ord. För jag ville verkligen få ihop tåtarna på nåt sätt. Får se om juryn förstår vad jag menar. Jag tycker också att det finns alternativa tolkningar till det som verkligen står skrivet. Mellan raderna-meningen är alltid intressant.

  7. langri Says:

    Fredo: Bra jobbat. Jag är imponerad. Stilistiskt är det ”görbra”. Enda minuset är som Eva säger att du försökt pressa in alla planteringar. Det gör att slutet inte riktigt håller samma klass som din inledning (och den tycker jag är riktigt bra). Jag ”hinner” som läsare inte riktigt med att ”känna” när spänningen stegras. Men vafan, i sin helhet ditt bidrag riktigt vasst. Du lär ha en reell chans i tävlingen. Keep up!

  8. Eva Says:

    Hej igen, det vore kul om du ville läsa min version också, det är ju bara sambon som har läst den och för husfridens skull säger han ju bara att det är bra och man skulle ju vilja höra något mer konstruktivt, kanske. Fast hur ska jag skicka den?

  9. Imse Vimse Says:

    Jättebra. Jag hade faktiskt glömt bort den här tävlingen. Får se om jag törs publicera mitt bidrag på bloggen.
    Visst var det lite svårt att hålla ihop historien? Och att få in allt man ville säga inom 1200 ordsgränsen. Min historia känns nog inte så trovärdig. Det blev mycket utsvävningar. Slutet är öppet, upp till läsaren att tolka. Jag skulle gärna skriva en fortsättning.

    Lycka tiLL!

  10. Björn Says:

    Trevligt att läsa ett slut på Nessers novellbörjan. Jag valde mellan Nesser och Khemiri, men till slut fastnade jag för Khemiri. Din ansats är rätt annorlunda jämfört med det jag började på. Interpool, mord och andra hemskheter:) Du skriver bra men jag tror att du har skapat en något för komplicerad historia för att få plats på de ynka 1200 ord vi fick till förfogande.

    *********** SPOILER SPOILER SPOILER ***************
    Jag vet inte om du vill ha kritik men här kommer några frågor i alla fall.

    Kopplingen till barndomen är inte helt klar. Hade hon blivit bortrövad, och varför tycker hon då att det äldre paret är snälla? Det motsägs också av att hon gömt sig i en garderob (?) och önskat att mamma skulle komma dit.

    Varför ska hon träffa sitt ex på en semesterö? Varför åker hon i förväg och vad anser du är det som ska bestämmas om det nu ändå är så att hon har lämnat honom? Eller väntar hon på någon annan?

    Vem är kvinnan som överlämnar Lili? Och varför överlämnar hon flickan till vår huvudperson? Skall detta vara exets flickvän? Hur känner hon huvudpersonen, och varför lämnar hon i så fall sitt barn till en kvinna som mannen/mördaren avser att ha en relation med?

    Hur och varför eskalerar det till en Interpool-operation? Det är inget som bara körs igång, utan måste antagligen planeras. Här verkar mordet (som skriket tyder på kanske) ske relativt snabbt och oplanerat.

  11. Fredo Says:

    Björn: Stort tack för att du tog dig tid att läsa. Jag vill visst ha kritik, för det hjälper mig på två sätt. Dels gör det mig till en bättre ”författare” och dels får jag veta hur olika personer uppfattar texten. Det måste finnas utrymme för personliga och alldeles egna tolkningar av en text, annars tror jag att den stendör efter en mening. Sen innehåller den säkert logiska vurpor. Men ett barns perspektiv är inte alltid logiskt. Och det är väl det jag har velat få fram där.

    Sen tror jag inte att man SKA få svaren på alla frågor. Och det är, som du säger, en hel del som har klämts in på faktiskt 1180 ord. Jag ser det som ett äventyr som just har tagit sin början och jag är tacksam för orden på vägen.

  12. Bat Says:

    Blåser en fanfar för dig, käre vän. Och du vet på vilket instrument!

  13. Björn Says:

    Aha, jag missade nog att det var sett från ett barns perspektiv, att berättelsen bytt POV. Jag är känslig för lösa trådar, eller saker som till synes saknar inneboende logik men det är kanske mitt problem:) Om något händer som inte verkar rimligt hakar jag upp mig och börjar fundera på det istället för att försjunka i berättelsen.

    Anledningen till att jag till slut valde bort Nesser var just att jag inte kände att jag kunde få till en vettig fortsättning på det begränsade utrymmet. Khemiris text var mer avskalad och lånade sig till ett kortare slut. Men det var ändå på håret, 1188 ord blev det till sist. Och då hade vi skurit bort en del trevligt fluff:)

    Det ska i vilket fall bli kul att läsa de bidrag som tar sig till finalen, och se hur olika/lika berättelserna blir.

  14. Jenny Johansson Says:

    Hej allihop!

    Kul att läsa din text björn! Det var riktigt bra, även om slutet var lite rörigt. Jag har själv skrivit slutet på Viveca Lärns text och är så spänd på att få läsa de texter som går vidare!! Själv var jag supernöjd med mitt slut, och det var riktigt roligt att skriva!!

    Har någon hört om de har börjat ringa runt till dem som gått vidare??

    /Jenny

  15. S Says:

    ringer dom? mailar dom? skriver dom brev? who knows!

  16. Jenny Says:

    Min respektive har gått vidare. Fick besked i helgen via telefon. Han har skrivit slutet på Åsa Larssons början.

Kommentera

