Inte svaret på meningen med livet. Eller?

Vafan.

Meningen med livet är inte mer komplicerat än att allting måste befinna sig i balans. Allting. Pengar, kärlek, jobb, solbränna och öl. Du har säkert varit med om det själv – när du plötsligt står där med lite för mycket pengar över en månad. Då kan du ge dig fan på att saker börjar går sönder. Saker man inte kan vara utan, eller som man tror att man inte kan vara utan.

Tänk om man istället bara struntade i den där saken som går sönder och går vidare utan den. Då tror jag att det skulle bli helt fel i universum. Lite som att träffa sig själv, som är ute på en tidsresa tillsammans med Michael J. Fox. Det går bara inte. Då sprängs allt. Jag har en kollega som har en vän som är lik en annan kollega. Vi har funderat på att låta dem träffas, för att se efter om allt sprängs. Det skulle det nästan vara värt.

Livet går ut på att det där överskottet ska fylla hålet som blir till när den där saken går sönder. Någon slags energi frigörs och skickas ut i alltet. Så är allt på noll igen, lagom inträder och livet går vidare. Som en kolv i en cylinder. Upp-ner, upp-ner, upp-ner. Hur skulle motorn annars kunna fungera? Om inte du bestämmer dig för att den kommer att göra det ändå.

Plus-minus, svart-vitt, kallt-varmt. Balans. Tänk då på att universum egentligen strävar efter kaos. Titta bara på hur din lägenhet eller hus ser ut efter att ha struntat i städningen ett par veckor. Bara dammråttor och allting huller om buller. Var är den balansen? Undrar om det skulle bli rent av sig själv om man väntar jättelänge med att städa. Ta till exempel en bil. Om man kör tillräckligt länge med den utan att tvätta den måste ju smutsen till slut försvinna av sin egen tyngd.

Fick just veta att min älsklingspryl, armbandsuret från 1969, har stannat och behöver få ett antal delar utbytta. Kostnad: 5.000 balubas. Alltså mer än vad de flesta helt okej klockor kostar. Och även om det är som att hugga sig själv i ryggen har jag beslutat att låta den ligga i ett skåp och liksom, vänta in lagningen. Det är ett experiment jag inte vet utgången av. Jag fick tillbaka på skatten, men kommer inte att lägga en krona av de pengarna på klockan.

När det händer saker av positiv karaktär, är det då så att det är ett förskott man inte åtnjuter utan bara ett förskalv innan det negativa sker? Ska man räkna kallt med att, efter det positiva kommer det negativa? Alltså, invänta och se på när allting jämnas ut. Som i en EM-kvalmatch i fotboll mellan Sverige och Danmark. Fast utan fet, packad supporter på planen.

Kommer jag att kunna samla på mig 5.000 balubas under en längre tidsperiod och slutligen laga klockan och därmed göra det utan att universum ”märker något”? Kanske. Det är just det jag tänker testa. Lite som en öresutjämning där man låter mellanskillnaden åka in på ett privat konto och som slutligen har blivit till en mindre förmögenhet, utan att någon saknar ett öre. Det är i och för sig ekonomisk brottslighet och ger minst 10 års fängelse. Men principen är densamma.

Jag kommer inte längre i kvällens funderingar utan får väl kränga på mig tvångströjan igen och sätta mig i det madrasserade rummet och läsa senaste numret av SONIC.

3 svar to “Inte svaret på meningen med livet. Eller?”

  1. Madison Says:

    Ha, jag gillar dig!! Dina tankegångar om varats olidliga lätthet och den stooora balansen i tillvaron. Små som stora. Och vafan, klart du ska laga älsklingsklockan…är fullkomligt övertygad om att universum sprängs om du inte fixar den! Och jag tror inte ”universum” märker nåt…jag tänker inte tjalla iaf.

    Kör hårt!

  2. Vanja Says:

    Ah! En fullkomligt korrekt sammanfattning av alltings jävlighet!
    Men det här har vi ju egentligen redan konstaterat, i tidigare liknande diskussioner såsom den om de positiva vibbarna vi sänder ut och hur de slutligen slungas tillbaka till oss i en annan form.

    Eller om hur utgången egentligen skulle bli ifall min granne inte hade dragit ner byxorna utanför min port. Hade jag gått ut på en gång genom porten då och istället blivit överkörd av fartdåren som passerade medans jag stod och tryckte i porten i väntan på att grannen skulle dra upp byxorna och gå?

    Sådana frågor får vi aldrig veta svaret på.

  3. allure wedding gowns prices Says:

    Hiya, I’m really glad I’ve found this information. Nowadays bloggers publish only about gossips and web and this is actually irritating. A good web site with exciting content, this is what I need. Thank you for keeping this site, I will be visiting it. Do you do newsletters? Can’t find it.

Kommentera

