Den gudomliga musiken.

Paus.

Läste just att Hitler minsann inte enbart lyssnade på Wagner och annan ”renrasig” musik. Der Spiegel skriver att man i ett dokument kan läsa om fynd på ett kansli i Berlin i maj 1945. Bland de hundratals skivorna märks flera inspelningar av ryska kompositörer, bland annat Tjajkovskij, Borodin och Rachmaninov. Flera skivor innehöll också framträdanden av judiska musiker som violinisten Bronislaw Huberman och pianisten Artur Schnabel.

Och det kunde man väl ge sig fan på. För musiken är gränslös och skiljer inte på ras eller kön. Så ur det perpektivet kan man väl nästan säga att Adolf hade en mänsklig gen vid liv någonstans där inne i det tjärkladdiga hatet.

En liknande episod kan jag hämta ur mitt eget liv. I tonåren var jag hårdrockare. Jag hade valt sida och på den andra stod syntharna. Och där kunde man ju inte vara. Mina vänner var såklart också hårdrockare och allt var frid och fröjd.

Men.

Vad mina vänner inte visste var att jag lyssnade på helt annan musik i min ensamhet. Till matteläxan ljöd artister som Toto, Genesis, Duran Duran, The Police och Pet shop boys. De fanns på Maxellkasetter (blandat med fragment av Kaj Kindwall och Clabbe) jag fick gömma i skrivbordslådan när vännerna var på besök. Man ville ju inte bli mobbad. Och så tänkte säkert även Hitler.

benny_andersson1.jpg

Benny Andersson på Allsång på Skansen brukar vara höjdpunkten och igår spelade de nytt material från den kommande skivan. Och när låten ”Fait accompli” med Tommy Körberg på sång kom visste jag efter bara några sekunder att den kommer att bli en succé. Jag har redan spelat den 20 gånger via svt.se idag. Benny är ett geni och har en trådlös direktuppkoppling till Gud, eller vad det nu är för märklig kraft som styr över oss och ibland låter oss få ta del av den.

Mer om trådlös uppkoppling till Gud i nästa postning.

Play.

3 svar to “Den gudomliga musiken.”

  1. Madison Says:

    Heh…Maxellkassetter…tror jag har ett gäng ICA-kassar på vinden med dessa små tingestar med ljuvlig 80-talsmusik på. Synd att bandaren åkte till soptippen för säkert tio år sen… Benny är ett geni. Punkt.

  2. sixesandsevens Says:

    Maxell… TDK… BASF… Tracks… Rockbox… Det var tider det…

  3. ladymutant Says:

    Jag kom särskilt ihåg kampen att klippa inspelningen just innan Clabbe han vråla fram sin hurtighet. Blandband från TRAX….

Kommentera

