Be nice.

Satt och diskuterade varumärken med en copywriterkollega över en kopp kaffe på stan. Vi är ganska lika, han och jag. Inte till det yttre men till synen på livet i stort och på detaljerna däremellan. Han, i början av sin karriär och nyligen anställd. Jag, räven som gjort det mesta utom möjligen ekonomi och med erfarenheter av högt och lågt, fult och snyggt inom reklambranschen. Han, som den hungrige med kreativa lösningar. Jag, som den ständigt brinnande Mose buske med en hand i det gudomliga. Nåja, i alla fall den outtröttlige problemlösande, idéösande personen som aldrig riktigt kan bestämma sig för om det är form eller ord som är allra roligast.

Vad är det då som gör att varumärken, eller för den delen människor, hamnar där de gör? Javisst, beror det på oändligt många kombinationer av rena händelser och hårt arbete, men det finns en enskild egenskap som är avgörande. Och det är ärlighet. Om en bra produkt säljs med oärliga metoder dör den snabbt och om en dålig produkt säljs med ärliga metoder, ja, då dör den också. Minst lika snabbt.

Reklam i allmänhet betraktas av många som något oärligt eller dåligt och vi som jobbar med det ska inte vara så säkra på att vanliga människor bryr sig så mycket som vi tror. Men reklamen är viktig för att samhället ska fungera i det stora hela. För om vi inte köper så dör vi och om vi köper så dör vi ändå. Vi har ett stort ansvar men framför allt många moraliska dilemman att brottas med. Kanske mer än någon annan yrkesgrupp.

Jag vill gärna se på det ur ett lite mer djupfilosofiskt perspektiv. Såklart. Och egentligen är det ingen raketvetenskap. Men jag antar att det är som med bra reklam i allmänhet – den bör upplevas som enkel, helt enkelt.

Be nice.

Jag tycker att det svenska ”var snäll” låter för mjäkigt och ”var trevlig” låter som ett cocktailparty. Men det handlar bara om att vara uppriktig, ärlig och sympatisk. Det är kapitalet man sätter in och kan se förränta sig. Och det fungerar exakt på samma sätt om man gör tvärtom. Jag väljer i alla fall att casha in frukterna av att ”be nice”.

Tänk på det nästa gång du bjuder någon på en kopp kaffe och inte kräver något tillbaka. Se det som en investering i ditt personliga varumärke och vad det kan ge dig tillbaka lite senare i livet. Då spelar det mindre roll om du heter Nike eller bara Niklas.

Annonser

6 svar to “Be nice.”

  1. Vanja Says:

    Och idag läste jag på i ett skyltfönster att reklam är fusk.
    Fast jag väljer att göra lite reklam för mitt personliga varumärke ändå genom att ge dig en komplimang för dina tjusiga fötter på bilden under.

  2. langri Says:

    Så sant! Reklam är bäst när den är ärlig och sympatisk.

  3. johnny Says:

    Grymt bra!

  4. Researcher » Blog Archive » Utan reklamare stannar världen Says:

    […] Bullshit Bulletin har skrivit en bra postning om reklam och reklamare: Be nice. […]

  5. reklamombudsmannen Says:

    ”Reklam i allmänhet betraktas av många som något oärligt eller dåligt och vi som jobbar med det ska inte vara så säkra på att vanliga människor bryr sig så mycket som vi tror.”

    Det där tror jag är sant. Anledningen till att så många ser det som något dåligt är för att var man än är så blir man bombarderad av dålig reklam. Reklam som man inte vill ha. Reklam som absolut inte har något med produkten att göra utan försöker bara ta kreativ höjd men skanar länk till produkten. Det blir ofta lite löjligt och trovärdigheten tappas totalt.

    Jag tror också det är sant att vanliga människor inte bryr sig så mycket, men då och då är reklamen så dålig eller kränkande att man bryr sig, men jag har lite svårt att koppla din tanke om att om man inte köper så dör man och reklam. Jag håller med dig att vi måste köpa produkter för att överleva, men det finns ju en mängd sätt att få ut produkter på marknaden utan reklam. Ta Nudie t.ex. som inte spenderar en krona på reklam.

  6. anne-marie Körling Says:

    Hej – varit här och läst. Kommer tillbaka. Det var både intressant och roligt. Anne-Marie

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: