Lemarcable.

Igår var vi på Cirkus och Peter Lemarcs återkomst på scen sedan 1994. Min fru är ett stort fan. Jag har inte hängt med så länge. Har mest lyssnat på de senare plattorna.

När jag fick skivan signerad på Bengans omgavs Peter inte bara av fnissiga fans utan också av harmoni och en gloria av lycka. Han småpratade och kramade om folk som om han kände dem. För 13 år sedan var det tvärtom. Då växte tvivlet sig starkare än tvivlet självt och han hade svårt att verkligen se att det fanns de som älskade hans texter och musik.

Igår fick han sin revansch. Och han kunde tydligt se att alla 1,800 i publiken besvarade den kärlek som strålade ifrån scenen. Själv vet jag inte riktigt vad som hände, men minst ett par gånger kom tårarna. Och jag som trodde att bara Springsteen kunde såra mig.

Minuterna innan konserten stod jag som en nyfiken turist nedanför slussarna i Trollhättan, i väntan på det stora fallet. Och jag blinkade väl till en tusendels sekund för länge, för när jag öppnade ögonen hade jag en vägg av forsande och frustande musik över mig. Och den kastade oss långt ut i älven, där vi fortfarande ligger och driver.

Efter det här kan vi nog överleva vintern. Och börja leva igen.

Tack för inspirationen, Peter : )

7 svar to “Lemarcable.”

  1. Andreas Says:

    Jag var också på Bengans och fick mitt ex. av …i tystnadens tid signerat.
    Konstigt att vi inte träffades. Är avis på er, hade också velat se Peter live.
    Må bra! /Andreas

  2. Ulrika Says:

    Ja, det låter verkligen som om man missade något.
    Och imorgon då, syns vi på Guldlådan då eller?

  3. Madison Says:

    Mmm…det är något speciellt med artister som är på riktigt och förmedlar sånt som vi alla går omkring och bär på. Han skulle kunna varit borta i 25 år och ändå fyllt Circus till sista plats.

    En artist!

  4. Fredo Says:

    Ulrika: Jag väljer bort Guldlådan i år. Inte enbart för att jag inte är nominerad. Inte enbart för att mina försök till mutningar genererade lägsta möjliga svarsfrekvens. Och inte enbart för att Sverige spelar den avgörande EM-kvalmatchen. Bara delvis.

  5. Ulrika Says:

    Jag hoppas att den sista anledningen som är kvar inte är att slippa att träffa mig.

  6. Ulrika Says:

    Usch, vad dåligt jag formulerade mej. Hoppas du fattade jag jag menade.

  7. avgrundsdjup Says:

    Att kunna vända på det sätt som Peter Lemarc tycks ha gjort inger hopp. Hopp om möjligheter och utveckling.

Kommentera

