T som i Thin Lizzy.

Josh kastade över en skicka-vidare-lista jag tycker är en av de bästa jag sett. Lite kanske för att jag själv hade en idé om att skriva alfabetet genom band eller artister man gillar. Nåväl, att skicka en bokstav vidare är mycket bättre.

Jag har fått bokstaven T i knät och jag är en sån som faktiskt skulle kunna välja TOTO. Bandet som alla älskar att hata men egentligen inte vet varför. Bakgrunden till hatet är en story från 80-talet någon gång då bandet intervjuades. Trummisen, Jeff Porcaro, som tillhörde världseliten innan han dog av ”en allergisk reaktion av ett bekämpningsmedel”, kände för att göra narr av reportern. Och han måste ha lyckats. Det första du får lära dig som recensent på någon av våra kvällstidningar är att just hata TOTO. Det gör dig till auktoriserad kritiker och kanske även kung på din lokala pub.

Men. Nu har jag valt ett annat band som sitter mer rotat och som än idag håller hög kvalitet. Jag talar om Thin Lizzy med Phil Lynott i fronten. Och av alla kanonlåtar de gjort blir det ändå Dancing in the moonlight från albumet Bad reputation jag väljer. Melodin, med sina jazziga influenser, bär upp den glada tonårstexten och det är svårt att sitta still. Textraden: I always get chocolat stains on my pants”, ja det är jag helt enkelt.

Så var det då det där med att skicka vidare. Bättre sent än aldrig, men jag lämnar med varm hand över bokstaven U till: ML, Madison och Stefan.

15 svar to “T som i Thin Lizzy.”

  1. Madison Says:

    U som i uhh…alltså…well…jag tar mig an uppgiften. Ingen minns en fegis och jag ska också bli modigare!!

  2. Sugbloggen » Blog Archive » S fast egentligen R Says:

    […] utmaningar (och på något märkligt vis har utmaningarna haglat från Teflonminne, Nef och Fredo) på blodigt allvar och sätter oss i sökläge på google för att hitta låtar som borde […]

  3. Joshua_Tree Says:

    Men du måste ju berätta hur trummisen gjorde narr av reportern! Nu är jag ju nyfiken!

  4. Vanja Says:

    Såklart att du ska vara tillspetsad med ett favoritband och ett par moments-låtar. Du kunde ju ha valt vilket THE-band som helst.

    (nej jag är inte ett dugg sur för att jag inte fick nån bokstav efter dig)

    ((dessutom går bilen bra))

  5. the top t « the real mymlan Says:

    […] Bullshit Bulletin gillar jag. Särskilt det här citatet: “en skicka-vidare-lista jag tycker är en av de bästa jag sett”. På T lyckades han dessutom välja något som ingen annan valt. Thin Lizzy – Dancing in the moonlight. Och han ger oss den genom att länka till allmusic.com, min absoluta favoritmusiksida. […]

  6. mymlan Says:

    Vanja – The-band börjar inte på T.🙂

  7. Vanja Says:

    Mymlan – man kan ju alltid försöka… jag har iallafall fått en bokstav nu iallafall. Trots allt.

  8. ML Says:

    Oj. Jag ska försöka ta mig an bokstaven U.

  9. Cdskåpet :: U2 “Rattle And Hum” :: January :: 2008 Says:

    […] får en skicka vidare lista av bullshit bulletin a.k.a cdhyllankillen. Jag får bokstaven "U" och ska följdaktligen skriva om en […]

  10. Fredo Says:

    Så ska det se ut. Musik engagerar tydligen. Fast mest är det nog den utmärkta listan jag inte kan sluta upp att ge cred. Jag tänker ändå skriva en A-Ö-lista med band och favvolåt och publicera snart. Gör det du också. Och självklart skriver man INTE ett The-band på T. Det borde man väl fatta. ; )

  11. mymlan Says:

    Fredo – jag har kört alfabetet i min blogg länge nu… att göra en utmaning av det var mer för att började köra fast i min egen musikaliska ankdamm.

  12. mymlan Says:

    Förresten – jag vet varför man hatar Toto. De har ingen själ. Så enkelt är det.

  13. Fredo Says:

    Det är aldrig enkelt. Inte ens med musik. Men Toto är ju som labbråttor på grönbete. Om det nu finns något sådant. Då blir det gärna lite själlöst. Som att bjuda in publiken i studion istället för att komma till dem på scenen.

  14. mymlan Says:

    Ja typ så. Och eftersom själlös = värdelöst i mina öron säger jag nej tack. Till Toto…

  15. Magnus Says:

    Fredo. Skaffa last fm. Det är kanon.

Kommentera

