AD blir copywriter. Hovet rasar.

Då är det äntligen dags. Det jag drömt om sedan jag gick ut sjuan och tjatat om sedan jag startade den här bloggen. Jag ska påbörja min karriär som copywriter. Från att ha varit urtypen för en Art Director med svart polotröja, rakad skalle och en faiblesse för popkonst, 60-talsdesign och gamla armbandsur är det nu dags att vrida skutan mot ordens horisont.

Jag känner mig som en åttaåring (på 70-talet) som just fått sin första ångmaskin. Eller som en flyttfågel på väg från savannen till den svenska sommaren. Och samtidigt som Frodo på väg till Domedagsberget med Härskarringen.

På torsdag har vi uppstartsmöte och jag vet redan nu att det är en ”produkt för kvinnor” som ska marknadsföras. Ut på djupt vatten direkt. Men det är jag van vid och ser fram emot min första kallsup. Min copykollega kommer att guppa runt i sin jolle och räcker mig gärna en åra om det skulle behövas.

Det är skithäftigt, på ren svenska. Under min 20-åriga karriär inom reklambranschen har jag hunnit med att jobba som produktionsledare, originalare, fotograf, tidningsformgivare och Art Director. Och jag tror inte att jag kommer att lämna den världen än på länge. Jag älskar att kommunicera och drivs av en stark övertygelse att det går att göra ännu bättre reklam. Det har du rätt att kräva, tycker jag.

Håll tummarna. Ordet är mitt.

14 svar to “AD blir copywriter. Hovet rasar.”

  1. mymlan Says:

    Grattis! Och lycka till. Och allt sånt. Tummarna kan jag inte hålla i för dom behöver jag när jag skriver med korrekt fingersättning.

  2. Madison Says:

    Åhh..fan va roligt. Allt gott å må orden hamna rätt!

  3. Vanja Says:

    Då får man gratulera🙂 Framåt är den enda vägen.

  4. Magnus Says:

    Grattis mannen. Du får ta och se ”Vad kvinnor vill ha” med Mel Gibson för lite inspiration.

  5. Fredo Says:

    Magnus: Jag trodde inte att jag skulle bli tvungen att säga det, men jag har haft den filmen på näthinnan senaste veckan. Satt faktiskt igår kväll och provade en dagcreme på handen. Så där som man gör när man testar. Tydligen. Men även ett läppbalsam som fick mina läppar att bli supermjuka. Eller, pussvänliga, som jag hade uttryckt det. Sjukt kul.

  6. ML Says:

    Hahha welcome to the club. Jag och den gode deeped har jobbat ett tag med diverse hudvård och krämer för kvinnor.

  7. ML Says:

    Oh ho.. blev lite lätt schitzat med mitt namn.. ML=Magnus.
    Olika cache på olika datorer verkar det som.

  8. Ulrika Says:

    Ja, lycka till, Fredo lille. Tänk på att tant Ulrika finns här om det skulle vara nåt.

  9. Marcus Says:

    Se där! Grattis!
    Då är det jag kvar då… om du minns vår konversation från Please Copy Me?

    ::m

  10. Fredo Says:

    Tant Ulrika: Det är skönt att veta att man omger sig av proffs som är redo att backa upp en om orden tryter. Vi får utbyta knep och ordvrängeri på galan. Om du inte har stupat innan dess.

    Marcus: Hej och tack. Ja, det känns stort även om det är ett fjuttprojekt inledningsvis. Men även den längsta resan börjar med ett steg. Typ.

    Magnus: Det är därför ni är så snygga antar jag.

  11. ML Says:

    Kom ihåg att bygga upp en rubbebank som funkar på lite vad som helst ifall en deadline närmar sig. Det verkar funka för en del copysar.😉

  12. Fredo Says:

    ML: Haha, nu kommer de – nasarknepen. Men jag antar att det finns ett survival kit för alla skrå. Synd bara att killen som kaklade vårt badrum för några år sedan inte var lite förberedd. Rubbebank, synonymordbok och word. That’s it.

  13. johnny Says:

    Gött å se daj! Som det kunde heta här i Götet. Och det gör det. Underbart att du tog steget. Jag applåderar ditt mod. Att du kan vet vi ju. Att du är modig vet vi nu också. Kör hårt.

  14. Fredo Says:

    johnny: Tack. Och vet du vad, när man gör något modigt får man en grym energikick. En annan sak man får en kick av är den här mannen, som är Sveriges roligaste.🙂
    http://www.kanallokal.tv/webb-tv/lyckatill/2008-01-18

Kommentera

