Luddkrig och homofobi.

Sveper igenom nyhetsflödet och fastnar på två saker.

Ena rubriken: ”Ofta bråk om ludd i tvättstuga”. Och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men samtidigt är det lite tragiskt och jag inser att mellanösternkonflikten aldrig kommer att lösas. Det börjar oftast med små lappar. Ilskna lappar. Som folk skiter i. Lapparna blir fler och argare. Till slut löser man problemet genom enskilt samtal och reder ut varför inte luddet är borttaget och varför man inte kan hålla sig till sina egna tvättider. Det har även visat sig att handgemäng inte alls är ovanligt.

Jag kommer ihåg när jag bodde i Bredäng, en förort till Stockholm, där man som infödd svensk känner sig som en invandrare. Det är en nyttig erfarenhet. En dag står jag och försöker sortera tvätten i regnbågens färger, vitt för sig, när en kvinna kommer fram.

”Dy påminner åm min son. Låt meg hiälpa.”

Så satte hon igång att sortera min tvätt, ge mig lite sköna tvättråd och avslutade samtalet med att jag när som helst kunde fråga om det var något jag inte förstod. Inget bråk om ludd där inte. Jag glömmer aldrig den vänlighet som strålade från henne. Inte heller att jag fick ta bilen till tvättstugan en gång i veckan. Att jag över huvudtaget gjorde det är än idag ett mysterium. Större än det faktum att jag bodde i Bredäng.

Den andra rubriken: ”Jesus var gay”.

Ja, men det visste vi ju redan. Eller? Och oavsett om man i skrift har funnit bevis för att ”Johannes var den som Jesus älskade” ter sig hela grejen som rätt löjlig. Men inte alls lika löjlig som det uttalande ärkebiskop Anders Wejrud gör: ”Frågan är inte särskilt viktig, Jesus är ju Jesus i vilket fall som helst”.

Så låter det inte när homosexuella ska gifta sig i kyrkan.

… och nu vädret.

2 svar to “Luddkrig och homofobi.”

  1. magnus arvidson Says:

    Här är orginalet: http://www.youtube.com/watch?v=cJzwhLLXVfs

  2. rigg Says:

    Det har du rätt i, kan inte tvättstugebråken lösas finns det väl knappst någon som helst förhoppning att lösa mellanösternkonflikten,

Kommentera

