En blekt AD’s hjärta.

Förpackningsdesign är inget jag sysslar med på jobbet, däremot i mitt privatliv – som betraktare. För visst är det viktigt att produkter framställs som smakfulla på en förpackning eller affisch? Det första exemplet är en karta över ”Fun and flavor of delicious sushi” på mitt lokala sushi-hak. Och någon gång på 90-talet var affischen i fönstret säkert läckert färgglad.

Under den, hyfsat nya förpackningar på ICA från Kungsörnens fiberpasta. Hur tycker du att de har lyckats med den förpackningen? Ser det aptitligt ut? Som ledtråd kan jag säga att paketen inte är UV-bestrålade och att färgåtergivningen i bilden är korrekt. Frågan är hur byrån tänkte när de kastade ner pastan i en kastrull med vatten från en grävd brunn i Eritrea.

Jag tror att det är viktigt att visa hur mat ska se ut för att sälja och för att man ska bli sugen, inte som den ser ut i verkligheten. Annars hade McDonald’s inte funnits idag.

sushimeny.jpg

Sugen på sushi?

kungsornen.jpg

Grumligt nyttigt.

4 svar to “En blekt AD’s hjärta.”

  1. kontaktmannen Says:

    Word på det. Finns inte många reklamenheter som är viktigare än förpackningar, oavsett om man pratar om dem filosofiskt eller fysiskt. Ändå verkar oroväckande många resonera ”äh, spelar ingen roll hur lådan ser ut. Det är ju en bra produkt”.

  2. Madison Says:

    Du sa det. Jag brukar gå förbi ICA Traktören här i Östersund nästan varje dag och i fönstren mot bussgatan sitter det stora annonsaffischer där de lockar kunden med att de minsann alltid har färskt kött i charken men av bilden att döma så är det blått urblekt kött de säljer därinne och jag går alltid till Hemköp och handlar. Hur tänker föreståndaren därinne? Han/hon måste ju gå förbi den där affischen varje dag med. Konstigt.

  3. Jonathan Says:

    Du har 500% rätt i varenda ord, och det gäller sannerligen inte bara mat, ska jag säga. När det handlar om böcker har man upptäckt för länge sen i den engelsktalande världen att omslaget är *viktigare* än innehållet. Har undgått att bli lurad mest för att jag börjat tänka i de termerna, men det är samtidigt en klar tankeställare när man börjar se det. Och låt oss inte ens börja prata vodka… en produkt där alla sorter smakmässigt är identiska i allt väsentligt, varför förpackningen är ALLT.

  4. kontaktmannen Says:

    Varför är det alltid cyanen som håller längst?

Kommentera

