Run Forrest, run!

Så har jag genomfört årets första löprunda. Men det var på gränsen. Klockan var 20:44 och det hade börjat skymma. Landskapets inbjudande famn hade sakta börjat anta en hotfull form, men vad kunde stoppa en tvåmeterslöpare i vindsnabba Asics-dojjor?

De första 300 meterna kunde jag njuta av ett stilla Mälaren med sommarstugorna som på ett pärlband utmed stranden. Ett kråkpar flaxade upp framför mig och visade vägen mot granskogen. Det är som att komma fram till en vägg av träd. Först, några tusenåriga ekar som står och hänger på varandra som gamla fyllon. Sen, granskogen. Den mörka och orörda, där avlidna träd ramlar där de står och får ligga kvar tills alltet slukat dem i en utdragen suck.

Jag ökade farten lite. Dels för att pressa mig men också för att känna mig säker. Om något ville ta mig skulle det få springa som fan. Var det ett troll, eller en björn jag såg bakom en sten? Jag visste ju att den sjuka figuren i gips skulle stå där framme någonstans. Mörkret föll som en filt över mig och jag ökade farten ytterligare. Markens rötter och lerpölar suddades ut och öppnade upp ett universum av tystnad. Det började sticka i halsen.

Där. Den sjuka gipsfiguren på stubben. Såg den bara i ögonvrån. Var tvungen att fixera på stigen. Snart skulle jag vara framme vid den anslutande grusvägen. Kylan slet och drog i benen som ett sista försök att hålla mig kvar. En bil på avstånd. Snart framme.

Ute på grusvägen vände jag mig om och kunde ana en skog som vred sig i frustration. Jag stod framåtböjd och kände mig lite yr. Flåsade. Började gå hem. Såg Mälaren och solens bromsspår mot horisonten.

Ikväll är det dags igen.

Kommentera

