Fett nya rön.

Vi blir dagligen bombade med nya hälsorön och snart vet man inte vilken skinka man ska sitta på. Nu kommer dock nya som antagligen är helt sanna. Och det är hälsoexpert Stefan Strössel som brer på.

– Man blir inte fet av fett. Inte heller söt av socker eller pensionär av kaffe. Fibrer gör dig inte smal, bara skitnödig och gångstavar är bara ett jävla påhitt av backhoppningsindustrin, säger Stefan Strössel när Bullshit Bulletin träffar honom på Lausanne Palace & Spa i Schweiz.

– Det nyttigaste du kan göra är att äta björknäver och morgondagg och springa 100 m på åtta sekunder, avslutar Stefan och häller på mer Bearnaisesås på pommes friten. Det gäller att lyssna på våra kroppar och vad de vill, inte vad våra hjärnor och magar vill.

Så begreppet magkänsla är bara vilseledande?

– Exakt. Jag brukar känna i ena knät när det är dags att äta och då vet jag också vad jag ska stoppa i mig för att kroppen ska bli glad. Och är min kropp glad, då är också jag glad.

Vi tvingas avsluta intervjun med Stefan Strössel då han plötsligt drabbas av andnöd och måste köras till akuten. Vi får hoppas att det inte är något allvarligt. Magkänslan säger det.

Kommentera

