Gubbfestival?

Okej. Innan jag skriver vidare vill jag bara göra klart att konsekvent innehåll inte är en regel på Bulletinen. Det innebär att en del texter blir till utan ämnesrubrik. Som nu.

Nog om det. Jag hade inte behövt skriva det där, men känner ändå ett ansvar mot alla tio läsare.

I lördags var jag på rockfestival. Men inte i Hultsfred, som jag under decennier har plöjt, röjt och festat mig igenom. Nej, det slut med nakenbad i Hulingen, älgkebab, björkars sus, trancedans till 04:00 och svinkalla nätter genom dimman – och ut ur den. Nu är man vuxen. Så där Fredrik Lindströmskt vuxen. Visst, långt där inne är man alltid 25, men utanpå växer lagret av seriositet som barken på ett Reedwoodträd.

Och i lördags skulle det här trädet och ett annat se om de skulle klara av åtminstone EN dag med rockmusik. Men det skulle börja dåligt.

Det började regna. Redan där funderade vi på att blåsa av hela skiten. Men så väcktes hoppet av lite mat från Texas Smokehouse och matchen Sverige – Spanien. Och med tanke på hur den slutade är det ett mirakel att vi till slut stod framför entrén till Where the action is, som EMA Telstar hade döpt festivalen till.

Men vi var inte helt oförberedda. För det första var vi nyktra och kunde således parkera bilen i närheten. För det andra bytte jag mina sneakers till gröna gummistövlar från Tretorn. Inte moderna eller flashiga. Bara praktiska och bonniga. Men jävligt bra mot aggresiva festivalmarker. Just den kombinationen var ny för mig. Det gjorde det också möjligt att på riktigt bevittna hur smart man själv var när det begav sig i Hultsfred. En arrangör sa att ett gäng från Gotland redan hade blivit utslängda för att de var för fulla. Det är rock n roll. Och utmärkt dumhet. Men vem har sagt att grogg gör en smart?

Det var fyra band kvar (Hellacopters, The Hives, Queens of the stone age och Foo Fighters) vilket var hanterligt för två farbröder i gummistövlar. Men på himlen målade regnmolnen bläckplumpar. Egentligen skulle jag kunna ge 850 pix bara för att få se Foo Fighters. Jag hade aldrig sett dem förut och det här var deras första (och enda?) utomhusspelning i Sverige. Det var stort som fan och jag fick tillbaka lite av den känsla jag fick första gången jag såg band som Suede, The Prodigy eller framför allt Black Sabbaths reunion i Hultsfred.

Hellacopters har jag inget att säga om. Har aldrig orkat bry mig om dem. Säkert habila rockers men har inte lyckats fånga mig. Jag såg i alla fall sista låten. Så var det dags för QOTSA. Såg dem på Annexet i vintras. De påstod att de hade influensa men tänkte ge oss a good time ändå. Om nu The fucking Security kunde låta folk sitta på varandras axlar och ha kul. Ett lojalitetsknep bandet gärna använder.

Ångvältsrock med feminina höftrörelser. Det är Queens of the stone age. Och en trummis som ser ut som en Belgian Blue. Shit, vad han hamrade på. Nästa band var The Hives som jag har positiva minnen av från Hultsfred för några år sedan. Jag måste ha varit in between drinks eftersom jag kommer ihåg att de gav allt och lite till. Skulle de göra det igen?

Ja.

Speedpoprock med en intensitet som kunde förånga öl och sätta regnvått gräs i brand. De svartvita illrarna är kaxiga, roliga och ödmjuka så samma gång. Och mellan Pelles sköna snack sköts en stråle av ren energi ut, som fick frusna fötter och tillnyktrande sloköron att börja leva igen. Jag ger dem högsta betyg. Det var egentligen Foo Fighters som var reserverade för femman, men tyvärr få de bara en fyra då Grohls röst inledningsvis lät som en gammal tants. Han blev dock snart varm och kunde leverera en kombination av primalskrik och lägereldssmäktande sång. Som bara han kan.

I vanliga fall brukar de spela i 2,5 timmar men hade nu en fascistisk begränsning på exakt 1,5 timme. Annars skulle sladden dras ur, på bästa Hendrix på Grönan-manér. Efter att ha varit tuffa i inledningen om att de minsann spelade så länge de kunde, avslutades konserten med tre låtar utan paus. De höll tiden men fick oss att känna att vi fick mer för pengarna. Det är ju det viktigaste. Och att det inte började regna. Och att det var skönt att ha bilen intill när det var slut.

På bästa vuxenmanér.

Ett svar to “Gubbfestival?”

  1. matti Says:

    Bah!? EN dag med rockmusik!??

    Här kör vi i sex dygn…
    och JAG känner mig gammal!😉

    utan gummistövlar men onykter

Kommentera

