Polisen light.

På dn.se kan man läsa det här och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det som hände Olle Reiz är naturligtvis tragiskt, men att tro att införandet av en civilkuragelag ska lösa problemet bevisar mest regeringens brist på verklighetsförankring.

Den borgerliga alliansen är överens om att en sådan lag, i någon form, bör införas men man kan ana att de egentligen är splittrade i frågan. Och det borde de vara. Annars blir åtminstone jag orolig.

I min bransch brukar vi jobba med den så kallade yttersta konsekvensen. Det är ett effektivt sätt att visa fördelarna med en produkt eller tjänst och är också ett av de vanligaste sätten att dramatisera det på.

Om alliansen tänkte på samma sätt skulle de snabbt få en analys av att lagförslaget är lika vrickat som det låter. Att bötfälla människor som blir vittne till brott, och inte ingriper, är lika dumt som att skjuta först och fråga sen. Och det är precis vad man gör mot svenska folket. Igen.

Människor blir rånade, misshandlade, våldtagna, dräpta och mördade. Så har det varit och så kommer det att bli. Det ligger liksom i vår natur. Sen kan man fråga sig vem som bär ansvaret och vem som ska stoppa det. Att låta Polisen jobba på nya sätt är kanske en bättre lösning än att bara tillsätta fler. Framför allt bättre än att lägga skulden på dig och mig.

Uniformer och målade bilar kanske satte respekt i människor en gång i tiden, och gör det till viss del än idag. Men trenden visar att bristen på respekt, inte bara för Polisen utan även för varandra, är det egentliga problemet. Och det är svårt, om inte omöjligt, att lagstadga bort.

Och jag som hade lovat att inte skriva om politik. Men jag antar att jag bara är mänsklig.

Hoppas att även alliansen är det.

3 svar to “Polisen light.”

  1. Vito Says:

    Mer politik. Bland det bästa jag läst på länge.
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=808687

  2. Erik Says:

    Tjena Fredo!
    Jag var med om en grej i lördags och kom att tänka på dig. Måste bara berätta:

    Igår, på tunnelbanan, när jag satt som professor Kalkyl och läste om Människans utveckling (som art alltså) upptäcker jag att jag åkt för långt och hamnat i Rågsved. Det är bara jag och en hispig skummis med stirriga ögon på perrongen. Jag har varit i skogen! skriker han. Har du en cigg? Nähä, har du eld?
    – Jaghargåttretimmariskogenimörkretfyfan!
    Det var uppenbarligen detta asfaltsbarns första kontakt med naturen sedan Barnens ö då de hade spökvandring snitslad med toapapper. Ett minne som tydligt påverkade honom. Han hade raglat omkring i de vida ödemarker som täcker de obebyggda plättarna av södra Stockholm, på en väg upplyst enbart av mobilens ljusblå sken. Han måste gått i cirklar för att fixa det.
    – Jag tänkte hela tiden ”Jag är Rambo, jag är Rambo” förklarade han exalterat. Fan vad jag var skraj!
    Han ser ändå ut som en tuff kille som levt rätt hårt.
    Jag blir serverad en lång berättelse om hans strapatser bland brännässlor, spångar, utbrända bilvrak och uppsprängda värdeväskor. När han äntligen hittar ett hus med folk som ger vägbeskrivning hamnar han vid en vändplan.
    – Jag tänkte gå tillbaka och spränga deras jävla kåk, morrar han. Jag har dynamit här. Pekar på ryggsäcken. Det känns som 50/50 att han faktiskt har det. När tunnelbanan kommer tar han i hand och presenterar sig som Jens. Jens Bond!

    Jag svär på att det här är sant. Jag höll på att skratta ihjäl mig åt hans berättelse. Och allt för att jag klantade mig och åkte för långt.

    Var är du nu för tiden? Hör av dig: 070-209 18 17
    /Erik

  3. Fredo Says:

    Erik, du är ett berättarunikum. Du är som ett svart hål dit galna händelser dras. Jag har en annan vän som är likadan. Men honom får man dra berättelserna ur. Som ett par nerskitade kalsonger ur arslet på en hund. Det sista var det bara du som förstod. Jag hör av mig så tar vi en öl, fika eller sil.

Kommentera

