Osynligt bläck.

Är du sångare eller trummis? Är du forward eller back?

Vad pratar jag egentligen om?

Våra roller såklart.

Så länge jag kan minnas har jag kallat mig Art Director. Jag tror faktiskt att det var något barnmorskan piskade in i mig där jag hängde upp och ner och försökte hosta upp fostervattnet.

Jag har alltid haft ett behov av bekräftelse. En högst mänsklig egenskap som jag i och för sig tror de flesta mer eller mindre bär på. Därför är det lite konstigt att jag blev Art Director. Och inte Copywriter.

Varenda jävel som gått ut skolan med minst 2.0 i snitt (för dig som är född på 80-talet är det ett gammalt betygssystem som härstammar från dinosauriernas tid. Och dinosaurierna kom alltså före Smurf hits) kan läsa, men framför allt – skriva. Alla kan skriva och alla gör det. Mer eller mindre bra. Titta bara på mig.

Mitt dagliga bröd, giv mig idag framgång och uppmuntran, ryggklapp och lovord. I helvete heller. Om jag tar fram en färgkombination, en layout, ett typsnittsval, en blyertsskiss, en ljussättning eller ett nytt sätt att vika ett papper på, kan du ge dig fan på att ingen säger om det är bra eller dåligt. För ingen VET om det är bra eller dåligt. Eller, det är lite läskigt att tycka om form, det är ju så subjektivt.

Det första de flesta däremot brukar säga är ”Kan man säga så där?” ”Jag tycker att det ska stå…” om en text. Copywritern sitter fastspikad som en galjonsfigur i fören och får ta emot havets stormar och fienders eld, men också beröm och uppskattning. Allt medan Art Directorn ligger under däck, dricker rom och för länge sedan har tappat kollen på vad som är upp eller ner.

Båda är de så kallade kreatörer, eller kalla dem vad du vill. Kalla gärna dig själv för kreatör. För hur skulle du annars klara dig i vardagen? De är känsliga typer som mår bra av beröm, men inte för mycket. Men de går heller inte under om de inte skulle få det. Överlevnadsinstinkten är nämligen starkare än så. Titta bara på mig.

På 80-talet var jag back i fotbollslaget och på 90-talet fuskade jag som trummis några gånger. Och jag är en Art Director. Som älskar att skriva. Mer eller mindre bra.

Vem är du?

10 svar to “Osynligt bläck.”

  1. kontaktmannen Says:

    Öh. Sångare? Och back. Men det var inte självvalt.
    Skönt att inte vara ensam om denna slutsats. Redan vid späd ålder får man lära sig att den som gjort en teckning är duktig. Har någon däremot skrivit någonting växer den lilla nazisten och svenskaläraren inom oss och korrekturglasögonen åker på.
    Därför kan man inte vara copywriter utan att vara maschokist (lustig stavning, det är första gången jag använder den).

  2. kontaktmannen Says:

    Samtidigt kan jag tänka mig att man som AD oftare får höra det fantastiska kvalitetsutlåtandet: Det är inte snyggt.

  3. Helena Says:

    Även om jag är lite ny i allt det här så är min erfarenhet precis det här. ”Det är inte snyggt” verkar vara ett ganska vanligt sätt att säga ”jag vet inte vad jag vill men jag vill inte det där i alla fall”. En copywriter får ofta mer exakt kritik, dom flesta kan ju skriva liksom. På gott och ont.

  4. kontaktmannen Says:

    Nja Helena. De flesta kan inte skriva. Speciellt inte de som är födda på åttiotalet och framåt. Men de tror att de kan och det är nog så omständigt.

  5. Fredo Says:

    Det här är lite sjukt. Jag skrev just lite rubrikförslag som jag tänkte copyn kunde jobba med, som byggmaterial liksom. Då säger han att de är genialiska och att vi ska köra dem rakt av. Jag suger åt mig av berömmet och kan konstatera att jag älskar mitt jobb.🙂

  6. Helena Says:

    Nej. Verkligen inte. Det finns det gott om exempel på. Det jag menar, precis som du skrev, är att dom flesta tror att dom kan skriva. Det ligger liksom närmare till hands än vad form gör. Det är enormt stor skillnad på att skriva bra och att skriva.

    Du förresten, klanka inte ner på åttiotalister. Då får du ingen öl på nästa mingel!

  7. kontaktmannen Says:

    @Helena: *flabb* Vilket ”hot”. Jag dricker ju inte öl. Var var ni igår då?

    @Fredo: Bara att gratulera till att du jobbar med en riktig copywriter.

  8. Helena Says:

    Fredrik: Vad hände i torsdags för någe spännande som vi verkar ha missat? Haha. Nu använder vi den här bloggen som chatsida. Förlåt.

  9. Niklas Says:

    Att påstå att alla kan skriva är som att påstå att alla kan måla. Liknelsen är likartad. Alla kan därför inte bli copy. På samma sätt som att alla inte kan bli AD även om man kan rita ett fint hus.

    Och förresten, ska inte copy och AD stötta varann och vara i team, inte klanka ner på varandras yrkesroller.

    Och en sak till: jag har titeln copy men vad är det som säger att jag inte kan ha en åsikt om layouten precis som min AD gärna får komma på en grym rubrik om det visar sig att den är just grym.

  10. Per T Says:

    Samtidigt, och av samma anledning, smäller det väl oftast högre statusmässigt att vara ad?
    Idag kallar ju fler och fler byråer sina kreatörer för just kreatörer, oavsett specialitet. Insikt eller pretantiöst?

Kommentera

