Idiot 2008.

Ja, du läste rätt.

När jag ser Idol kan jag inte låta bli att förundras över vilka element som gör okej tv till bra tv. Den klassiska dramaturgin i att ge jurymedlemmarna olika roller är bara en av dem. Det gäller att kunna ge och ta regi och där har vi dagens heta potatis. För visst kan man regissera vad som helst? Eller?

Man kan regissera juryn så att de anspelar på svunnet äktenskap och gnabbas lite kring det. Man kan regissera Anders så att han verkar intressant och lite mystisk, men med en stor portion pondus när det kommer till att kicka ut alla tondöva pappskallar. Man kan regissera hela folkhopen i kylan utanför så att det ser ut som om de står framför stora scenen i Hultsfred och väntar på att deras största idol ska gå på. Man kan regissera Peter Jihde så att han inte framstår som en mobbare. Ja, man kan nog regissera det mesta. Utom bristen på självinsikt. Den har man bara, helt enkelt. Eller inte.

Jag vet inte vad jag ska tycka, tänka eller känna när det kommer in personer som mumlar, gnisslar eller väser fram något som de antagligen uppfattar som sång. Det är ju lätt för mig att sitta i soffan och kalla dem för nötter, men de största nötterna är inte de som inte kan ta en ren ton. Det är ju de som på allvar tror att de kan sjunga, men som låter som Carl Bildt i den berömda versionen av Fyra bugg och en Coca Cola.

Och om någon tyckte att de kaxiga pojkarna från förorten verkade läskiga ger jag dig den 30-åriga jäntan med de bayerska flätorna och den flackande blicken. Jisses.

Idol 2008 sjunger bara på första versen och innan den tjocka damen tagit sista tonen kommer vi att få se en glimt av framtidens stjärnor. Men även alla de som, dagen efter att de åkt ut med rumpan före, fortfarande inte har förstått någonting.

Ett svar to “Idiot 2008.”

  1. David Says:

    ”Och om någon tyckte att de kaxiga pojkarna från förorten verkade läskiga ger jag dig den 30-åriga jäntan med de bayerska flätorna och den flackande blicken.”

    Ok, den är var ganska läskig… Alltså jämförelsen, inte förortspojkarna. Den bayerska jäntan är en ikon, väletablerad och ruggig.
    Gällande Idol så har jag inte mycket att tillägga, detta p.g.a. att jag aldrig sett ett avsnitt av förtreten… Men om nu årets deltagarna gnisslar, så lär jag inte slå på kanalen när programmet sänds.

Kommentera

