Avslaget varumärke?

Coca Cola är ute på en cykeltur med sin nya kampanj. Och det säger jag utan särskild kunskap om varumärket, dess strategier eller framtidsplaner. Jag går bara på magkänsla. Något som vi bloggare gärna gör, på gott och ont.

Det var en gång en dryck som var så mycket mer än bara en dryck. Ett varumärke, stöpt i en vacker glasflaska designad av en svensk. Löftet om frihet och en bit av den amerikanska drömmen paketerad i en röd burk. Det där som marknadsförare av idag bara kan drömma om att uppnå.

Varumärkets ingredienser omhuldas av mystik på fler nivåer. En eller ett par personer känner till originalreceptet som ligger inlåst i ett valv. I början av produktionen innehöll drycken en restprodukt från kokabladen och har med åren rotat sig som den generella sanningen att Coca Cola innehåller kokain.

Eller, hur ligger det egentligen till?

Och det är det här allting handlar om. Har du investerat lång tid i att ladda ett varumärke med kevlarmantlad mystik och löften om frihet är det lite konstigt att plötsligt börja montera isär det med argumentet att människor blir allt bättre på att ta reda på och intressera sig för vad olika livsmedel innehåller.

Rent kemiskt innehåller Coca Cola vatten, socker, låt oss säga naturliga färgämnen och citronsyra. Och lite annat. Sa jag socker? Upplevelsen av varumärket är något helt annat och är i det här fallet avgörande för försäljningen. Vad jag menar är egentligen inte att kampanjen suger, den gör säkert delvis sitt jobb försäljningsmässigt med sin blotta närvaro. Det är angreppssättet jag är tveksam till.

Nä, behåll, vårda och utveckla mystiken. Dissekera den inte för att folk plötsligt råkar intressera sig för innehåll. Då kanske varumärket blir avslaget och just inget annat än vatten, socker och färgämnen.

Ett svar to “Avslaget varumärke?”

  1. kontaktmannen Says:

    Känns inte som att CC har något att vinna på ingrediensspåret. Man undrar hur resonemanget gått och vems partner som bestämt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: