Information om reklam.

Det är tv-kväll och jag får ducka för all dynga som kastas mot mig. Det är inte mycket reklam som hamnar i vaskpannan som glimrar. Det mesta är illaluktande sörja som smutsar ner och fördummar.

Men reklamens största hot är inte bara den dåliga reklamen utan även informationen. Om reklamen och kommunikationen är kustremsan är informationen flodvågen som eroderar den och som dränker den.

Men om man tar en sak i taget och börjar med den dåliga reklamen. Vad är då dålig reklam? Ja, det tänkte jag inte svara på, men du har själv sett den och du känner igen den utan att behöva tänka eller känna efter särskilt länge. Det är den där som träffar dig i nyllet som en ängslig käftsmäll och som får dig att vrida på dig, byta sittställning och känna dig allmänt illa till mods. Som falsksång eller som en förolämpning.

För det är just vad dålig reklam gör. Förolämpar mottagaren. Jag vill inte påstå att folk är överdrivet smarta, men inte heller så korkade att de inte kan bedöma om reklamen vill dem illa eller väl. Om den är bra eller dålig.

En del i reklambranschen har gått i reklamskola, en del har bara grym talang, några förlitar sig på hårt arbete och trial and error. Andra apar efter de som gått i reklamskola, har grym talang och som förlitar sig på hårt arbete och trial and error.

Men alla gör de reklam. Som om det vore en och samma sak. Tänka lite, skriva lite, formge lite. Så var det klart. Men ponera att man gjorde likadant inom andra branscher. Tänk hur det skulle se ut om biltillverkarna byggde bilar där karossen inte hängde ihop med säkerhet, funktion och design. Eller om din läkare, hantverkare (nåja, det var kanske inget klockrent exempel) eller Christer Fuglesang chansade bara en enda gång.

Hur är det då med hotet från informationsvågorna? De där som ser ut som reklam, där du ska fylla i den saknade bokstaven – men som egentligen är en oligotrof flod av bokstäver och bilder. Jag vill hävda att det inte enbart är den dåliga reklamen som tröttar ut folk, det är även det enorma flöde av information vi tvingas simma motströms i.

En del är utrustade med syrgas, våtdräkt och simfötter och klarar av att forcera och sortera informationen, men de flesta av oss har bara kläderna vi tog på oss i morse. Och under tiden vattnet stiger utanför våra hem står vi där med våra 3G-telefoner, Facebook-konton och Twitterliv och försöker förgäves ösa det åt sidan.

Även om jag jobbar med reklam skulle jag vilja införa en reklam- och informationsfri dag. Det finns säkert redan som en Facebookgrupp, men tänk på det som att sluta äta godis, vitt bröd eller raffinerat socker. Helt enkelt dra ner på sånt som inte är bra för kroppen. Det tror jag bara att man mår bra av.

Vad tror du?

Ett svar to “Information om reklam.”

  1. Lotta Says:

    Mycket bra tänkt. Väl skrivet som alltid. Inte undra på att barnen har alla möjliga bokstavskombinationer i detta samhälle. De får ju information i hundraåttio dygnet runt i princip.

    Hejja dig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: