PC ”rules”.

Ska vi först bara gemensamt ta varandras händer och fösa ihop alla de som säger ”situationstecken” och ”asterix” och så kastar vi sten på dem. Okej?

Bra.

På PC’n hemma går det inte att göra snygga situationstecken (aj!) utan det blir bara fina tum-tecken. Ni som brukar jobba med däckdimensioner vet vad jag pratar om. Och nu även Mattias. Ser förjävligt ut men är bättre än ingenting, antar jag.

Det jag egentligen skulle prata om var hur förträffligt dålig en pc egentligen är. Just nu går den på en cylinder, för att prata motorspråk. Då förstår du kanske vad jag menar. Aaaaalllt gååååår i slow mooooootion. Bokstäverna kommer fram några sekunder efter att jag skrivit klart och gränssnittet uppdaterar lika fort som om jag satt på en Quadra med 14.4-modem.

Ringde en kille som visste vad felet var. Jag behövde uppdatera drivrutinen till routern. Den jag har nu lirar inte med den uppgradering av systemet han gjorde. Så jag ringer Telia i tron om att någon ska kunna hjälpa mig en söndag kväll. Hahahahaha, vad roligt och blåögt. Jag har forcerat Telias samtliga talsvarsrobotar och givit mig till känna både genom röststyrning och knappstyrning, jag har ringt olika nummer men av någon besynnerlig anledning ändå landat så samma ställe. Point of no return.

Efter att ha sagt att jag ville ha hjälp med ”ny drivrutin” fem gånger och fått till svar ”ursäkta, jag uppfattade inte” skrek jag helt enkelt ”fuck off”. Mest för att jag vid det laget var ganska frustrerad, men också lite för att jag var nyfiken på vad svaret skulle bli.

”Ursäkta, jag uppfattade inte”.

Jag fick till slut veta att jag kunde få all hjälp jag behövde genom att sätta in den cd jag fick med bredbandet och routern. Jag hittade den och min kopia av avtalet, hur osannolikt det än må låta, och tryckte på ”Fortsätt” några gånger.

Jag har nu lämnat efter mig personnummer, kundnummer och sagt ”ja” till diverse villkor jag struntade i att läsa. En liten skitsak kvar innan jag skulle få fri lejd till den så kallade Supportassistenten. Att lämna ifrån sig sin Telia-epost-adress. Självklart har jag ingen och skrev in en annan.

”Installationen avbryts”.

Jag försöker igen med en annan adress men även med ”mittnamn@telia.se”. Nu måste det ju funka.

”Installationen avbryts”.

Som att försöka kommunicera med superdatorn ”Hal” i filmen 2001. Eller med personalen på McDonald’s en minut över frukost när man (läs: Michael Douglas i Falling Down) vill ha frukost.

Jag avbryter alla försök att lösa problemet. Jag har lagt en timme på helt onödiga manövrar. Jag kunde lika gärna ha lärt mig knyppla. Och nu sitter jag och skriver om det. En timme till.

Imorgon ska den manuella supporten få veta att de lever. Om de inte redan gör det. Men jag är antagligen inte först i kön.

5 svar to “PC ”rules”.”

  1. Mattias Says:

    ”Och nu även Mattias.” – Haha. Har han fattat har alla fattat; alltid en bra kunskapsmätare.

  2. Fredric Says:

    Mattias: Kul att du högg på den. Jag tänkte ju länka till dig men hade glömt det 🙂

  3. kontaktmannen Says:

    Så vackert. Har svårt att finna ord för glädjen att jag aldrig kommer att släppa en PC över tröskeln igen.

  4. vallterrier Says:

    Ett tips om man vill prata med någon på Telias kundtjänst är att säga:
    J a g v i l l t a l a m e d k u n d t j ä n s t!

    Det tog några svordomar innan jag lärde mig det, men det funkar klockrent så länge det är på bemannad tid. Annars hjälper det nog inte. 😉

  5. vallterrier Says:

    Och det skulle var några extra mellanslag mellan varje ord där, men det tyckte tydligen inte WordPress…

Kommentera

