MER reklamkrig åt folket.

Det pågår ett krig mellan MER (Marknadsetiska rådet) och Åkestam Holst och deras reklamfilm för OLW. MER slog ner på filmen med uttalandet: ”Ett typexempel på sådan dålig smak och undermålig reklam som riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring”.

Nu drar Håkan Aludd (AD på Hundra) ut i öppen strid och jag hejjar på så gott jag kan.

Det centrala problemet i MER’s uttalande är att de gör en subjektiv bedömning av reklamfilmen. I resume.se svarar kansliansvarig Torsten Brink på Håkans kritik med orden: ”Rådets uttalande i sig utgör naturligtvis inte en marknadsföringsåtgärd och kan därför mot bakgrund av stadgarna inte prövas av rådet. Din anmälan, om den nu var avsedd som en seriös sådan, föranleder därför ingen åtgärd”.

Jag menar att det är MER som är oseriösa. Om MER’s uttalande i sig inte utgör någon marknadsföringsåtgärd är det inte heller deras uppgift att fälla en subjektiv bedömning. Det är alltså tjänstefel.

Man får tycka vad man vill om filmen. Men heter man MER är det något som inte lämnar deras fikarum.

Annonser

2 svar to “MER reklamkrig åt folket.”

  1. kontaktmannen Says:

    Gubben Brink har rätt i att rådets uttalande inte är en reklamåtgärd. Därför finns det ingen grund för Håkans anmälan. Sen borde kanske MER skriva in i sina stadgar att man inte ska göra idiotiska uttalanden, eftersom det underminerar rådets existens. Detta idiotiförbud bör naturligtvis också gälla ERK som gärna uttalar sig minst lika idiotiskt, fast dubbelt så ofta ungefär.

    Eller, vad fan? Varför får inte reklam vara oetisk? Varför får inte reklam vara sexistisk? Allt annat får ju det. Jag tror att det är hög tid för en motreaktion. Vi kan börja med att lägga ned två råd…

  2. Fredo Says:

    Det är ju självklart att uttalandet inte är en reklamåtgärd. Håkans anmälan är fortfarande grundad, men mer på ett sätt att få dem att inse sitt misstag, snarare än att den i sig ska utgöra en grund för anmälan. Problemet är att jag misstänker att MER är humorbefriat, vilket får konsekvensen vi just sett bevis på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: