Fuck off burger!

Uttrycket brukar jag och min engelske vän använda när något är lite extra. Och det är med mr. Creosote i bakhuvudet vi använder det. Man kan faktiskt använda ”fuck off” framför valfritt substantiv. Prova själv.

Videoklippet kanske inte ger dig rätt mood inför det jag nu ska berätta men om du orkar läsa till slutet förstår du varför.

Det var ju det där med den godaste hamburgaren. Och du har säkert redan din egen favorit. Det kan vara från någon av de snabbaste snabbmatsställena eller kanske din egen hemgrillade på sommaren, när du står i dina avklippta jeans och morsar till grannen.

Men jag är nästan säker på att du inte har smakat en riktigt god hamburgare. Det hade inte jag heller. Tills i förra veckan. Det var en helt vanlig lunch. Jag skulle ner till Stureplan och göra några ärenden och knuffas med några före detta anställda på Kaupthing som satt under Svampen med varsin bleckmugg och skramlade.

Det var inte ens en kundlunch. Jag tänkte bara att jag var tvungen att bryta lunchmönstret och hosta upp ett par hundra istället för 39 kr för en hamburgare. Det är inte på något sätt normalt, men inte desto mindre relevant. Jag älskar nämligen kolgrillat. Finanskris eller inte.

Stället heter Zink Grill och är hyfsat nytt. Det ligger mitt på Biblioteksgatan och bara ett stenkast från Prinsen. Jag tror till och med att de har samma ägare. Och det förpliktigar. Namnet kommer från den bar i zink man hittade utanför Paris på ett hak och som nu står där, som om den inte gjort annat de senaste 100 åren. Den har liksom hittat hem igen.

I lokalen, som har en robust men modern bistrokänsla, svävar serveringspersonalen omkring och i köket, som ligger helt öppet, snurrar kockarna runt varandra som på ett svettigt buggdansgolv med sina Globalknivar och Demeyeregrytor. Jag sätter mig vid barbordet precis framför dem. Här ska kollas. Och läras.

Jag ser att ställets specialitet är knytnävstjocka oxfilébitar, men även gigantiska vita bönor med salsiccia och halstrad gös får trängas med en mängd andra läckerheter på menyn. Jag har redan bestämt mig för så kallad ostburgare och om man nödvändigtvis måste jämföra med McDonald’s variant finns här gott om utrymme för stor humor.

Jag kan följa min beställning från överdimensionerad råbiff till färdig anrättning och när jag ber att få den rekommenderat tillagad är det medium rare som är kockens val. Jag har inget emot medium rare, men i det här fallet betyder det att kocken tar den hackade biffen, går förbi grillen med den, men inte för långsamt då den lätt blir torr, för att slutligen lägga den på lätt rostat bröd och servera den tillsammans med hemgjord dressing och inlagd gurka.

Det är galet gott och jag blir upprörd. Bra reklam och god mat gör mig upprörd, fast på ett positivt sätt. Sex timmar senare sitter mättnaden kvar som en envist klättrande Gollum i mina tarmar. Det enda jag får i mig den kvällen är en kopp te och till det; minnet av en av de största smakupplevelser jag haft.

Ett svar to “Fuck off burger!”

  1. 仙台市宮城野区 セフレ募集 Says:

    First off I would like to say great blog! I had a quick question which I’d like to
    ask if you don’t mind. I was interested to find out how you center yourself and clear
    your thoughts before writing. I’ve had difficulty clearing my
    thoughts in getting my thoughts out there. I truly
    do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are
    wasted simply just trying to figure out how to begin.
    Any suggestions or hints? Appreciate it!

Kommentera

