Rödgrön röra på blått stormigt hav.

Få är de politiska inlägg jag gjort på den här bloggen. Anledningen är att jag inte känner starkare för något av partierna och därför har svårt att driva en tydlig argumentation för eller emot någon av dem. Jag tycker de flesta har något vettigt att säga. Förutom Kd och V, såklart. De surfar bara med på vågen och hade inte varit någonting utan sina respektive alliansvänner. De känns helt enkelt omoderna.

Men nu tänkte jag på ett filosofiskt plan bara tänka lite högt om det som håller på att hända. Jag har alltid tyckt att koalitionsregeringar är en bra idé och då inte enbart som ett effektivt verktyg vid dåliga tider. Det är en mänsklig egenskap, även hos myrorna, att gå samman och hjälpas åt när det blåser snålt kring välfärdshemmets knutar.

Jag tycker att man borde kunna enas kring fler frågor och se till företaget Sverige AB’s bästa istället för att driva partipolitiken in absurdum. Det är inte bara finanskrisen som river upp sår i samhället, det handlar också mycket om vår miljö. På global nivå kan vi inte låta oljestaterna fortsätta lägga pengar på hög och på köpet, sakta men säkert, kväva vår jord.

Vi kan inte tillåta dem att inte satsa sina enorma förmögenheter på forskning och utveckling av förnyelsebara energikällor. Och därmed få fram en bilindustri som kommer att ställa 2008 års modeller på historiska museet tillsammans med andra reliker. De skulle tjäna på det på längre sikt men gör de inget åt det kommer vi alla att förlora på det.

Nu håller två stora block på att bildas och det är säkert en naturlig konsekvens av ”dåliga tider”. Littorin förutspådde ett par ”skitår” framöver och det behöver man inte vara professor i statsvetenskap eller nationalekonomi för att räkna ut. Därav hans uttalande, möjligen.

Men när vi nu har kombinationen ”dåliga tider” och två block, på varsin kant, ser jag en risk i att de ljusskygga grupperna etablerar sig starkare i något slags vacuum i mitten. Minns i början av 90-talet när Skaraclownen och Hattnarren staplade backar på torgen. i Skåneregionen vet vi att stödet är relativt starkt för vissa av dessa grupper. Och med ökad arbetslöshet tror jag att vi kommer att se ytterligare etableringar och förstärkningar.

Hur kommer då valet att se ut 2010? Well, jag tror ändå att de ljusskygga till slut kommer att svimma av syrebrist mellan jättarna. Men i de regioner som drabbas värst av arbetslösheten, d v s västra Sverige, är ändå risken störst att de överlever.

Längre än så tänker jag inte fundera den här gången. Men det finns tydligen mycket att jobba med som politiker. Framtidens jobb kanske?

Kommentera

