Svaret på frågan: ”Vad är kreativitet?”

Håll i er, för nu ska farbror tomten ge er den finaste av alla julklappar. Jag har nämligen råkat snubbla över svaret på den eviga frågan om vad kreativitet egentligen är.

Det är inte utan att man blir lite trött på frågan som med jämna mellanrum dyker upp i media och där svaret brukar bli allt från ”fantasi” till ”kärlek”. Men det kanske inte är så konstigt. Vi vill ju gärna ha svar på frågor, det ingår liksom i sökandet efter meningen med livet.

Men nu kan du sluta söka. Och skriva fåniga svar på vad du själv tror är just kreativitet. Svaret är nämligen …

… Rödtjut.

Va, var det så enkelt? Ja, oftast har den mest komplicerade fråga det enklaste svar. Lite som den mest kreativa lösningen på ett kommunikativt problem. Det är bara vägen dit som kan vara lite slingrig och snårig.

Låt mig förklara.

Vår så kallade hem-PC, detta fula namn på en lika förhatlig manick, har genomgått en renovering med allt vad det kan innebära. Man brukar säga att man ”blåser den ren”, ett uttryck som skulle visa sig stämma till 100%.

Den var angripen av virus och diverse fulfiler och behövde helt enkelt en tarmsköljning. Problemet är bara att man tydligen måste återupprätta kontakten mellan hjärnan och musklerna innan den kan fungera som vanligt igen. För det första kom vi inte ut på nätet. Jag klickade och testade alla möjliga och omöjliga kombinationer utan framgång. Sen gick det inte heller att öppna en vanlig Excelfil, fast programmet fanns. Lobotomerad, helt enkelt.

Eftermiddagen gick och det blev dags för middag. Jag korkade upp ett sydafrikansk vin som heter Allesverloren (nr. 12002) och tänkte den kunde passa till den hemgjorda pizzan. Det gjorde den. Men innan det var dags att säga godnatt kände jag ett starkt, för att inte säga dumdristigt, behov att åter ta mig an den förhatliga persondatorn. Vi kan kalla den HAL. Om vi vill.

Jag satte mig, sträckte armarna framför mig med fingrarna knäppta till ett knak. Som en konsertpianist i Wien. Jag slöt ögonen några sekunder innan jag fortsatte operationen.

Jag klickade på ikonen för nätverket (igen) och gjorde samma sak som sist. Och här har vi själva definitionen av dumhet; att göra samma sak två gånger men förvänta sig ett nytt resultat. Eller, så är det precis vad vetenskapsmän har gjort i alla tider – att helt enkelt aldrig ge upp. Det sägs till exempel att det tog Edison ett par tusen försök innan glödlampan blev till.

Rätt som det var började det knarra och knastra i datorn; sådär som det gör när den arbetar. Och vips, så hade det trådlösa nätverket åter fått liv. Jag släppte händerna från tangentbordet och såg mig omkring i rummet, som för att försäkra mig om att inte Joe Labero gömde sig någonstans.

Jag gick in i programmappen och startade Excel och armbågade mig fram genom varnings- och dialogrutor. Valde ”Open” och gick till ett dokument. Det flimrade till och visade tendenser på en så kallad ”hängning” men just när jag tänkte tvångsavsluta öppnade sig dokumentet, som för några timmar sedan verkade helt låst.

Varför fungerade allt helt plötsligt? Varför gjorde det inte det första gången? Och är det verkligen rödvin som är svaret på frågan: ”Vad är kreativitet?”. Allt detta och lite till kommer vi antagligen aldrig få svaret på. Jag tror helt enkelt att vi bara får leva med det. Det ingår liksom i sökandet efter meningen med livet.

2 svar to “Svaret på frågan: ”Vad är kreativitet?””

  1. kontaktmannen Says:

    Mot julen, mot alla odds. ”Allesferloren”. Alles verloren, d v s ”allt förlorat” i kombination med en PC! Och på julafton dessutom.
    Genialiteten och kreativiteten måste sitta i osannolikheten.

    Detta måste vara helgens bästa postning.

  2. Nu hatar jag inte längre den “kreativa branschen” | Pers Värld Says:

    […] är rödtjut”, enligt Bullshit Bulletin. Fast inte på fullaste allvar, […]

Kommentera

