Nyårsafton – nu redan 28 december.

Jag hade just lagt mig i lördags kväll; med en känsla av att natten inte skulle bli så lugn jag hade hoppats på. Ibland blir tillvaron som en repa i en dvd, man måste trycka på STOP och EJECT för att åtgärda problemet.

Jag hade sovit någon timme, sakta vaggad till smällare på avstånd. Antagligen några på andra sidan vattnet som ville se om deras raketer fungerade innan nyårsafton. Det gjorde de. Det är samma sak varje år. Årsskiftet 99-00 tror jag till och med att det började småpanga redan i november.

Man brukar säga att det är som mörkast före gryningen. Liknande gäller för tystnaden. Jag vaknade till av ett ögonblicks bedövande tystnad innan den bröts av en dov knall. Som en liten provsprängning under jord.

Sen, explosionen. Sen, ännu en dov knall. Sen … samma sak tio gånger. Under den tiden hann jag både få hjärtklappning, adrenalinrus och komma på benen för att lokalisera källan. Var det grannen som alltid bränner av det fetaste fyrverkeriet varje år? Eller var det polacken ingen någonsin sett?

Klockan stod på 00:04, så om man hade tänkt fira något, var tajmingen usel inte bara på dagen utan också på minuten. Det visade sig vara en granne jag hade uteslutit redan från början. Men om man ska se positivt på det så här efteråt – även om jag just då såg min nakna kropp hoppa i ett par stövlar, greppa en cykelpump och löpa bort till grannen där jag gjorde mig skyldig till grov misshandel, förolämpning, förtal och olaga hot – måste någon ha vunnit på en Triss-lott. Enligt brottsbalkens 16 kapitel, paragraf 16, gör han sig bara skyldig till förargelseväckande beteende.

Men fan vet om det upplevs som särskilt begåvat att dra igång ett fyrverkeri tre dagar för tidigt. Hur glad man än må vara över vad-det-nu-var. Därför tänkte jag klä ut mig till kyckling, en natt i februari nästa år, bygga en midsommarstång jag sedan tänder på, samtidigt som jag springer runt den och sjunger: ”Hej, tomtegubbar”. Naturligtvis kastar jag även pumpabomber omkring mig. Jag tror att de finns på Teknikmagasinet.

STOP.

EJECT.

Kommentera

